fredag 4 juli 2014

Solelrapport när sommarvärmen är på ingång!

Känns som att det passar perfekt att leverera ett blogginlägg idag när jag strax ska fara till Almedalen och väderleksrapporten visar sol och sommarvärme på ingång.

Tomas Holgerssons anläggning levererar förnybar el och Tomas själv levererar texter som är mycket läsvärda både här på min blogg och på insändarsidorna i Vimmerby tidning.

Tomas Holgersson letar solrekord och fann ett försäljningsrekord som bekräftar en beteendeförändring när medvetandet ökar om elanvändning i takt med att man börjar producera egen el. Den beteendeförändringen ska inte underskattas när vi troligen kan bli mycket eleffektivare allihop, varje dag 24-7! Tipsa gärna om dina "elsparsmartaste" metoderna i kommentarsfältet. Personligen har jag ju i princip slutat att stryka, då strykjärnet suger en massa el. El till värme är inte smart, har jag konstaterat och det stöds ju av termodynamikens grundlagar. Hur gör du för att spara el? Emma Lindberg som är komunens energirådgivare kan också hjälpa till och på Rådgivningekot kan man få många tips och inspel./http://radgivningsekot.blogspot.se/

Rekord!!!
Kolla rubriken, den är förvisso sann, något oväntad, men också lite ironisk. När det nu är dags att summera min solelsproduktion för juni och första halvåret 2014 letade jag, som man gör i vår rekordfixerade tid, efter någon form av rekord. Produktionen under juni blev visserligen oväntat bra, 640 kilowattimmar trots alla regndagar, men inget rekord. Första halvårets produktion blev drygt 4% sämre än ifjol, försäljningen – inte heller rekord. Rekordet som slogs var nettoförsäljningen till e.on, jag sålde 400 och köpte 191, netto alltså 209 kwh, två timmar mer än juli ifjol. Inte mycket till rekord. Dessutom blev det ett rekord till, jag har på dessa 20 månader jag producerat solel aldrig köpt så lite el som den gångna månaden. Det styrker oss som hävdar att solelen inte bara är en suverän produktionsform, eftersom intresset för hur vi använder elen ökar blir man också bättre på att spara el, dubbel nytta alltså.
Av den årsjämförelse jag skickar med kan ni läsa ut att produktionen är väldigt stabil, om man räknar bort vintermånaderna förstås.
Omvärldsanalysen visar att det äntligen börjar hända saker även i Vimmerby, jag var en tid Vimmerbys störste elproducent (tror jag), det är jag inte längre och nu rasar jag vidare neråt på den rankingen, mycket glädjande!

Tomas Holgersson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar