Interpellationssvar till Ingela Nilsson-Nachtweij (c), Vimmerby
Fråga: Skäl till varför rambudgetförslaget inte föregås av en samhällsekonomisk konsekvensanalys enligt länsstyrelsen i Kalmars checklista.
Svar: ”Checklistan” är ett resultat av ett arbete mellan Länsstyrelsen och Högsby kommun efter en skolnedläggelse där. Författaren arbetade på Länsstyrelsen för fem år sedan, det är ingen ”checklista” Länsstyrelsen arbetar efter idag.
Olika kommuner följer olika procedurer. Beträffandekonsekvenser för samhället i stort av en skolnedläggelse såråder det delade meningar; en del anger negativa konsekvenser, andra anger att det inte alls finns något samband mellan ortens utveckling och en skolnedläggelse.
Att det blir negativa konsekvenser för familjer som drabbas är uppenbart. Vilka beslut kommunen än tar när det gäller neddragning av nära välfärdstjänster fås negativa konsekvenser. För eleven kan det till viss del vara negativt, till viss del också positivt.
Majoriteten har studerat båda sidor i sin beslutsdiskussion.
SKL:s skrift ” Klarar den lilla skola de stora kraven?” från februari visas tydligt att lärarnas roll idag förändrats från att ha varit ensamarbete till att idag handla om gemensamt arbete.
Det kan konstateras att det är få vetenskapliga undersökningar genomförda vad gäller små skolor. Men några saker som står i SKL-rapporten (det som är direkt ur skriften gör jag kursiverat) kan vara värt att lyfta fram:
Våra kransortsskolor är små, det finns enligt rapporten idag330 kommunala skolor 1-6 med färre än 50 elever. Av landets 290 kommuner ligger 4 av dessa skolor i Vimmerby.
Fråga: Totala kostnader för elever som väljer annan kommun – både grundskola och gymnasieskola
Svar: Nedan en tabell på det Vimmerby betalar för elever som går i grundskola i annan kommun. Priserna justeras regelbundet. Vi har redan idag grundskoleelever som går i annan kommun, precis som vi har elever från andra kommuner som går i Vimmerby. Det är inget konstigt – rätten att välja skola har funnit i över 20 år i Sverige. Det är den mottagande skolans rektor som avgör om det finns plats för eleven från annan kommun (eller annat upptagningsområde inom kommunen)
Priser gäller interkommunal ersättning läråret 2014/2015 : |
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grundskola |
| Pris per termin o elev (kr) |
|
| Bidrag fristående skola | inkl 6% moms | ||||
|
|
| VT2014 | HT2014 | VT2015 |
| HT2014 | VT2015 |
|
|
Förskoleklass |
|
| 35300 | 35 800 | 35 800 |
| 37 900 | 37 900 |
|
|
År 1 - År 3 |
|
| 37000 | 37 500 | 37 500 |
| 39 800 | 39 800 |
|
|
År 4 - År 6 |
|
| 40300 | 40 800 | 40 800 |
| 43 200 | 43 200 |
|
|
År 7 - År 9 |
|
| 44500 | 45 100 | 45 100 |
| 47 800 | 47 800 |
|
|
|
|
| 39275 | 39 800 | 39 800 |
| 42 175 | 42 175 |
|
|
För gymnasieskolans del finns en av BUN fastställd prislista där varje program har sitt eget pris.
En bedömning är att den frågan kring gymnasieeleverna inte går att besvara eftersom den är helt beroende på hur eleverna väljer, och antagande blir för många för att kunna ta fram ett relevant totalbelopp.
Fråga: Hur små barn kan man skicka med skolbuss i över en timma?
Svar: Det finns ingen lagreglering över hur lång tid en elev ska behöva åka skolskjuts – det är en bedömningsfråga.Däremot är inte kommunen skyldig att erbjuda skolskjuts i elever i förskoleklassen.
I det informationsblad kring skolskjutsar som Skolverket tagit fram framgår det bland annat att ”kommunen får fritt organisera skolskjutsverksamheten på lämpligt sätt”.
Fråga: Hur mycket extra resor till och från fritids i tätorten ska föräldrarna drabbas av?
Svar: I Skollagen 14 kap §10 står det ” En elev i förskoleklass, grundskola, grundsärskola, specialskola eller sameskola ska erbjudas utbildning i fritidshem vid eller så nära som möjligt den skolenhet där eleven får utbildning.”
I förarbetet till skollagen betonas att det är ”närheten till den skolenhet där eleven får sin utbildning som ska vara utgångspunkt för placering i fritidshemmet”.
Om man tittar runt lite (Umeå, Mölndal, Skellefteå, Falkenberg) och en del andra kommuner, har i princip allasamma skrivning som den nedan från Umeå kommun. Dvs till och från fritids har man inte rätt till skolskjuts.
Saxat från Umeås hemsida: Om elev har rätt till skolskjuts avser den rätten till resa från en plats i anslutning till elevens hem till den plats där utbildningen bedrivs och tillbaka. Om eleven är på fritids före eller efter skoldagens slut medges ej skolskjuts utan det är vårdnadshavaren som ansvarar för transporten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar