söndag 3 maj 2015

Solel och elbilar kräver undantag nr 2 från min bloggpaus

Den 16 maj är det elbilstorg vid Rådhuset i Vimmerby som en del av Bilens dag. Då kan Du träffa Tomas Holgersson och mig för att diskutera elbilens möjligheter i Vimmerby. 

Tomas Holgersson är sedan flera år egenproducent av solel och nedan finns hans rapport för den tredje aprilmånaden under hans solelkarriär. Solelen är på stark frammarsch i Sverige och intresset för elbilar är kraftigt ökande. Jag var på ett studiebesök med mina elever på ett svetsföretag i Västervik i torsdags och de hade ett jobb med att bygga chassi till två ellastbilar som är tänkta till kommunal drift till mindre enheter. Prototyper som tillverkas i grannkommunen med el som drivmedel. Det pågår utveckling av eldrift på en mångfald av platser och i en mångfald av former. Vill Du veta mer? Läs tidningen Elbilen på Vimmerby bibliotek eller kom till torget den 16/5 och hämta några gratis nummer av den tidningen. Varmt välkomna alla! 

"Nu är även solelsproduktionen för april summerad. 644 kilowattimar från min anläggning på 4,6 kw. 644 kwh är exakt samma som förra året. 2013 blev det 622 kwh. April månad ser således ut att vara en stabil månad för solel. Överhuvudtaget är solel en väldigt stabil verksamhet med få överraskningar om man inte ser stabiliteten i sig som en överraskning.
Ett tips,via Vimarhems hemsida kan man följa produktionen i Bullerbyn och på Storgatan. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar