lördag 16 maj 2015

Vedarbetat inför elbilstorget

Inväntar ett nytt lass ved eftersom vi staplat ("float") det första lasset klart nu på morgonen. 

Solvärmen ger oss nu varmvatten i cirka fyra månader så då är det vedeldningspaus men i oktober måste vi vedelda igen och inför vintern ska veden torkas i vindarnas hus bakom garaget i söderläge. 

Elbilstorget stundar och jag hoppas att många väljer att lära sig mer om elbilar idag. Igår samtalade jag med en person som arbetar i Stadshuset och som pendlar några mil varje dag till arbetet och i princip inte använder sin bil till några andra resor. Det skulle vara perfekt med en elbil som kostar cirka två kronor per mil jämfört med diesel för 15 kr per mil, resonerade vi om. Intjäningsförmågan av den lite dyrare investeringen skulle nämligen kunna gå rätt snabbt konstaterade vi och supermiljöbilspremien hjälper till lite. Jag har provkört två elbilar och de är verkligen supersnabba och bekväma att köra när man pendlar kortare sträckor varje dag (fem mil). 

Jag som kör till Gamlebygymnasiet flera dagar varje vecka skulle kunna ha god nytta av en elbil. Frågan är vilken jag ska välja när jag byter biogas mot grön el som bränsle. Det ska jag studera på Vimmerby torg idag. Varmt välkomna alla! Framtidens drivmedel och fordonsteknik är här! 

Finns en elbil på Blocket som lades in igår kväll. Kan den vara intressant för mig? 

http://www.blocket.se/vasterbotten/Peugeot_iOn_Elbil_59886259.htm?ca=18&w=3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar