lördag 25 maj 2013

Landsbygdsutveckling

Jag sitter och filosoferar från mitt hotellrum i Nacka idag.

Tystnaden saknas i den urbana miljön och det är den jag inte klarar mig utan. Jag inser att det är ett av skälen till att jag bor på landsbygden mot alla odds.

Urbaniseringen i Sverige går rekordsnabbt och den är snabbast här i hela Västeuropa. Det är alarmerande och måste vara orsakat av bland annat politiska beslut. Moderatledda alliansregeringen tror jag tyvärr lyckats sämre med landsbygdsfrågorna än vad socialdemokraterna gjorde tillsammans med centerpartiet. Man flyttade statliga verk till Visby och Karlstad bland annat och detta ledde till utveckling på de orterna. Jag tror att det är avgörande för små orter i Sverige att man vågar välja att behålla vissa servicefunktioner och myndigheter. Det ger nämligen arbete till välutbildade kvinnor och män och det behövs hemvändare som vill skapa sig en framtid på den lilla orten. Finns alla kvalificerade arbetstillfällen i städerna utarmas landsbygden och tyvärr kommer den heller inte i det långa loppet att kunna upprätthålla den service som besökare vill ha och den nedåtgående spiralen för landsorten snurrar vidare. Vilka motkrafter finns till denna dystra bild. Nya svenskar, hemvändare och utflyttare från urbana miljöer som helt enkelt söker tystnaden och annan livskvalité som du bara hittar på landet. Små kommuner måste hitta metoder för att attrahera fler som vill leva , bo och verka i den lilla kommunen, i det lilla lokalsamhället där alla behövs.

Politiken måste anstränga sig och ett steg för Vimmerby är att börja kommunicera mer med utflyttade men även med de som väljer att bosätta sig här. Finns all samhällsinformation för Vimmerbybor på tre språk? Om inte så anser jag att det snarast bör ordnas då googles översättning är rätt så bristfällig tycker jag. Kanske det kan vara ett destinationsutvecklingsprojekt? Vi måste sannolikt locka hit fler turistentreprenörer för att utveckla destinationen och då måste vi ju förstå varandra . Grunden är information på rätt språk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar