fredag 31 maj 2013

Upphandling av färskt bröd för sex kommuner i norra länet?

Kommuninnevånare kontaktar mig på löpande band om att Vimmerby kommun från och med måndag ska köpa sitt färska bröd från ett företag i Västervik.

Om det stämmer så finns risk att vårt lokala bageri drabbas hårt och en fundering från mig är att klimateffekterna på grund av ökande transporter ökar när brödet ska köpas från Västervik där det dessutom finns ett smalare sortiment och jag undrar om det tagits med i kriterierna för upphandlingen. Kompletteringar om det behöver göras går på tio minuter i dagsläget från http://www.vimmerbybageri.se/ och vad händer med den servicen ?

Ska alla sex kommunerna i norra länet köpa sitt bröd från Västervik så undrar jag hur det ska gå för de lokala bagerierna. Konkurrensen är stenhård vad jag förstår från Bake Off och från de stora brödjättarna Pågen med flera..

Vimmerby behöver ett lokalt bageri! Vad tycker Du om detta?

Här kan man läsa om upphandlingen: http://offentlig-upphandling-sverige.se/14399_Leverans_av_farskt_brod_till_Hultsfred_Hogsby_Monsteras_Oskarshamn_Vimmerby_och_2013_Vastervik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar