1. Väldigt dyrt, tränger ut andra järnvägsinvesteringar.
2. På grund av kurvradier m.m. tar de väldigt stor plats (åkermark) och har stor fysisk miljöpåverkan. Jämför vindkraftverk.
3. För liten och gles befolkning gör att vi aldrig får de resandeströmmar som andra länder har och som är nödvändiga för ekonomin.
4. Den mycket stora miljöskuld som byggnationen medför tar mycket lång tid, om ens någonsin, att betala tillbaka.
5. Höghastighetstågen klyver landet ännu mer, de flesta landsbygdskommuner hamnar ännu mera i skugga. Se även punkt ett.
2. På grund av kurvradier m.m. tar de väldigt stor plats (åkermark) och har stor fysisk miljöpåverkan. Jämför vindkraftverk.
3. För liten och gles befolkning gör att vi aldrig får de resandeströmmar som andra länder har och som är nödvändiga för ekonomin.
4. Den mycket stora miljöskuld som byggnationen medför tar mycket lång tid, om ens någonsin, att betala tillbaka.
5. Höghastighetstågen klyver landet ännu mer, de flesta landsbygdskommuner hamnar ännu mera i skugga. Se även punkt ett.
Satsning på en Europakorridor påverkar Vimmerby och i en utredning om anslutningar till denna korridor från angränsande orter så har man missat Vimmerby och kustpilen. Det är anmärkningsvärt att två forskare på Chalmers missar en ort med Vimmerby varumärke och minst en halv miljon besökare årligen. Självklart måste anslutningen till Vimmerby finnas med i en forskningsrapport om framtidens kommunikationer i Sverige. Eller vad tycker du? Här finns rapporten http://www.europakorridoren.se/sv/wp-content/uploads/2013/09/KapacitetRestider_KTH_inlaga.pdf
Så här kommer infrastrukturen att se ut i Sverige i framtiden och frågan är hur det påverkar östra Sverige och om vi i Vimmerby hamnar i bakvatten när det gäller järnvägar och vägar. Detta är en minst lika viktig framtidsfråga som befolkningsfrågan och det finns dessutom starka kopplingar mellan befolkningstrend och infrastruktur som jag ser det. Möjligheten till högre utbildning och möjlighet till pendling är också viktigt när man resonerar om en orts attraktionskraft.
Anslutande tåg från Vimmerby eller Västervik saknas i rapporten vilket framgår på bilden längst ner.
Infrastrukturkansliet via Michael Leijonhud gör ett mycket bra arbete genom att sätta fokus på Stångådalsabanan och riksväg 34/23. Jag föreslår ett namnbyte på detta kansli där namnet beskriver kansliets uppdrag. Namntävling borde utlysas för att sätta ännu mer fokus på detta viktiga arbete. http://www.infrastrukturkansliet.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar