torsdag 3 april 2014

Demokratidag och sedan energidagar!

Stockholm idag och Hultsfred både fredag och lördag.

Demokratidagen som arrangeras av Sveriges kommuner och landsting ska Helen Nilsson och jag delta i för Vimmerby kommuns räkning idag. Jag ska delta i ett seminarie om hur man utvecklar fullmäktige och Helen ska delta i ett seminarie om medborgardialog. Vi fördelade oss så på seminarierna så att vi kan få ut mesta möjliga kunskap och på hemvägen på tåget ska vi diskutera dagens upplevelser och vad vi kan ta med oss hem för att tillämpa i Vimmerby . Demokratiarbetet är i fokus för mig i rollen som ordförande i kommunfullmäktige och i revisions- och demokratiberedningen samt i valnämnden . Alla dessa tre ordförandeskap innehåller skarpa uppdrag kring utveckling av demokratin i Vimmerby. I måndags togs ett första steg nämligen att slutföra Vimmerbys första tillfälliga beredning. Mer aktiviteter kommer och kommunstyrelseförvaltningen har nu fått i uppdrag av RDB att göra en helhetsbild kring teknisk utrustning som kan modernisera kommunfullmäktigesammanträden i Vimmerby. Voteringstavla och websändning finns på min önskelista. Vad finns på din? 

På fredag och lördag ska jag till Hultsfred. Klimatdialog med klimatkomissionen på fredag ska bli spännande och sedan ska jag föreläsa om solvärme och vindkraftsandelar på lördag under seminariet" Producera din egen energi" varmt välkomna till energimässan med alla dess spännande aktiviteter.

Och så är glädjen stor i familjen då kycklingarna har börjat kläckas i hönshuset. Så söta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar