måndag 21 april 2014

Valet till Europaparlamentet i fokus

Jag är stolt över att Vimmerby gymnasium är en av de 164 skolor i Sverige som anmält sig till att genomföra skolvalet till Europaparlamentet . De kommer också att genomföra valinformation den 15 maj och jag har som valnämndens ordförande bjudit in de elva partierna till Vimmerby gymnasium och hoppas att många partier kommer att delta. Eleverna kommer att rösta i skolvalet den 23 maj och eleverna som fyllt 18 år kommer även att erbjudas att gå och förtidsrösta på Vimmerby bibliotek.

Av landets 4000 skolor är det endast 164 som ännu så länge anmält sig och skälet till att Vimmerbys båda högstadieskolor inte kommer att genomföra skolvalet till Europaparlamentet är att de samma vecka ska genomföra nationellt prov i SO. Det föranleder en fråga till Skolverket , tycker jag. Hur kan det planeras in nationella prov i SO som innebär att skolvalet till Europaparlamentet inte kan hinnas med? Det tycker jag är lite märkligt. Vad tycker du? 

Jag har full respekt för att de båda högstadieskolorna i Vimmerby väljer att inte genomföra skolvalet till Europaparlamentet och de kommer att undervisa och planera undervisningen om Europaparlamentet gemensamt. Sedan kommer de att satsa stort på det allmänna valet i höst med valinformation som ska planeras tillsammans med valnämnden och Vimmerby gymnasium samt Vimarskolan och Astrid Lindgrens skola. 

Det jag kan tycka är olyckligt är att det arrangeras ett nationellt prov i SO just den veckan som skolvalet ska hållas. Lärarnas arbetssituation påverkas när Skolverket och andra inte gör genomtänkta planeringar av nationella prov. 

Förra allmänna valet var det 1500 skolor som genomförde skolvalet. 164 skolor är en mycket låg siffra och regeringens 60 miljoner för att öka intresset för valet till Europaparlamentet hoppas jag kan öka intresset för detta glömda val de 25 maj. På demokratidagen i Stockholm fick vi veta att parlamentarikerna i Bryssel för första gången planerar att driva valkampanjer för att öka intresset. En ändring har ju också införts som innebär att sättet att välja ordförande för kommissionen kommer att förändras så det kommer att bli en kamp om vem som ska bli ordförande. Vet ni vilka kampen står emellan? http://www.europeanvoice.com/page/european-elections-2014-possible-presidents-european-voice/3998.aspx

Här kan man läsa om Carl Bildt och de andra kandidaterna till det tyngsta politiska uppdraget i EU, nämligen ordförande för kommissionen. Och här har en doktorand skrivit om hur valet av ordförande kommer att ske. Utifrån denna text så hejar jag på en dansk kvinna som ordförande. Det skulle vara spännande, tycker jag. http://politologerna.wordpress.com/2014/03/14/vem-valjer-eu-kommissionens-nasta-ordforande/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar