lördag 23 april 2011

Jag har ett stort förtroende för styrelsen på NÄS!

Micael Glennfalk företräder Vimmerby kommun i styrelsen för Astrid Lindgrens Näs. Ägardirektivet som han följer skulle jag faktiskt vilja läsa. Är lite nyfiken på exakt ordalydelse där:-).

Givetvis har jag förtroende för PerÅke Svenssons ägardirektiv( är det verkligen han som gett det?) och min avsikt med min insändare har aldrig varit att själv ändra något där. Jag vill ha en debatt om finansieringen av Näs och det har jag ju fått, så detta är mitt sista blogginlägg i denna fråga. Enligt mig är Per Åke Svenssons och mitt samarbete i kommunstyreslen mycket bra oavsett om det påstås något annat på Vimmerby kommuns hemsida :-). Det får stå för den avsändaren och är inget som diskuterats i kommunstyreslen eller alliansen i min närvaro iaf!

Jag har stort förtroende för Kristina Alsérs ledarskap i styrelsen för Näs och hennes breda nätverk har stor betydelse för utvecklingen av Näs. Hon har själv ringt mig och berättat för mig vad som ligger i pipeline och det är mycket spännande utvecklingssatsningar som jag givetvis ser fram emot att följa. Nils Nyman från Saltkråkan finns också i denna styrelse. Erik Sjöström, Fryshuset och Agneta Bladh, Linneuniversitetet är handplockade av Kristina till denna styrelse. Deras samlade kompetens och nätverk är mycket viktiga i samspel med VD Kjell-Åke Hansson.

Jag önskar dem all lycka och framgång med den organiska utveckling som barndomshemmet kommer att ha enligt Erkki Lahti, som en gång arbetade på Vision Vimmerby med Barns lek, lärande och utveckling och som nu finns på Mercatus.

Glad Påsk alla! Härmed avslutas vänligen denna debatt från min sida.

3 kommentarer:

  1. Ingela - jag är övertygad om att styrelsen följer de ägardirektiv som fullmäktige har beslutat om. Senast vi gjorde det var den 29 november 2010 och då antog ett enigt fullmäktige dessa direktiv. Och om du inte läste direktiven innan fullmäktiges sammanträde är det väl bra om du gör det i efterhand för du var med och tog beslutet.

    SvaraRadera
  2. 29 november 2010 togs ägardirektivet till. Näs. PerÅke var kommunalråd och du satt i fullmäktige och röstade ja. Själv var jag inte ännu vald då. Så de ägardirektiv jag följer är de som du beslutat om.

    SvaraRadera
  3. Toppen, tack för det! Då ska jag rota fram de pappren! Ägardirektiven var väl samma som föregående år misstänker jag men givetvis ska jag omgående läsa och studera de dokument om Näs som KF beslutat om under de år som Kulturkvarteret Näs har funnits. Intressant i detta är all respons jag fått kring denna debatt. Näs engagerar liksom Astrid Lindgren. Det är bra och en öppen och bred dialog är välbehövligt i detta läge! Styrelseordförande efterlyser tydligare ägardirektiv enligt hennes egna ord. Fokus måste vara Vimmerbys hållbara tillväxt där Näs är en pusselbit, värd att vårda!

    SvaraRadera