onsdag 20 april 2011

Trädgårdsdags och Näs!

April är bästa vårmånaden för trädgårdsinspiration. Det är nu det ska rensas ogräs, drivas plantor och planeras för trädgårdsland och rabatter.


Efter gårdagens KS-möte var det härligt att njuta i trädgården med hönsen och sotarn(den stolta tuppen).



Näs ordförande och VD gav sina synpunkter på grundfinansiering av Näs i dagens Vimmerby tidning. Intressant läsning! Hoppas att verksamheten kommer att utvecklas även med mindre påse pengar från kommunen. Jag tror inte att det är möjligt att fortsätta sponsra med miljontals kronor men det får givetvis demokratin bestämma. Politikerna i Vimmerby får rösta om prioriteringarna som krävs för framtidens utveckling av Vimmerby.



Jag noterar att styrelseordförande skriver att om det ingått krav på att arbeta med finansieringen av Näs, så hade hon inte tagit uppdraget som ordförande. Då drar jag slutsatsen att det är det löftet som gör att Näs går med så stort underskott varje år. Även om Peter Högberg påstår att det underskott på 5,8 miljoner som går att läsa om i kommunens årsredovisning egentligen är ett överskott. Spännande matematik!

Jag noterar också att exemplet med Två tanter och en hemost och förslag att ta inträde inte uppskattades av vd för Näs. Det var tänkt som ett exempel och givetvis är det uppskattat av Vimmerbyborna att utställningen varit gratis. Men vilken är budgeten för den marknadsföringen? Sparbanksstiftelsen har väl varit med och sponsrat? Det var ju bra men vad blir nettokostnaden?



Ja, grundfinasieringen för Näs måste alltså politikerna i Vimmerby fixa. Det kommer inte styrelsen att arbeta med. Då vet vi det! Hur är det i näringslivet? Är det inte alltid så att man måste ha ett ansvar för ekonomin av verksamheten om man är ordförande för ett AB? Här har vi sannolikt ett feltänk från kommunen vad gäller kravet på styrelsen. Jag vidhåller att Näs är värt att fokusera på. Det har så stor utvecklingspotential! Lycka till Kjell-Åke och Kristina med att utveckla verksamheten! Hoppas att ni får ett kulturbidrag från Regionförbundet!

2 kommentarer:

  1. Ursäkta mig Ingela men det är DU som sitter som en av ansvariga i bland annat kommunstyrelsen som bestämmer villkoren för de kommunala bolagen likt Vimarhem, VEMAB, halkbanan, Näs. Det är ingen skillnad utom att vi i Näs valt att ha externa ledamöter. Så försök inte bolla frågan till bolaget när det är ägaren som äger frågan. Vill ägaren att styrelsen ska jaga pengar så få de ske med nya direktiv till bolaget och så har inte skett och vad jag vet så förs inte den diskussionen hos ägaren dvs kommunen. För att avsluta så lever inte de kommunala bolagen ett eget liv utan de styrs av ägaren och utifrån de direktiv och planer som ägaren ger.

    SvaraRadera
  2. Hej Peter, klart att jag ursöktar dig. Läs min ståndpunkt i dagens vimmerby tidning! Ha en härlig påskledighet!

    SvaraRadera