onsdag 19 juni 2013

Mot Stockholm

Tre viktiga möten på Kungsholmen idag! Startade tidigt, kvart i fyra satte jag mig i biogasbilen med destination Linköping för vidare färd mot Stockholm.

Igår hade vi sista KS innan sommaren och jag tror att det blev fem omedelbara justeringar till sist för att dessa ärenden måste till KF på måndag. Gruppmötet hade vi ju i måndags så nu måste vi ha ett nytt i midsommarhelgen för att diskutera ändrad KS-budget och budgetpåverkande ändrat fiberbeslut. Landsbygden föreslås få en lägre anslutningsavgift på 5000 kr men samtidigt tvingas alla på landet att betala månatlig nätavgift på totalt 1300 kr/ år. Jag undrade om man kan göra en mix och erbjuda 15 000 som i tätorten och slippa nätavgiften tills man kopplar på sig på fibern och börjar surfa. En del vill ju höja värdet på en fastighet som senare ska säljas men där man inte avser att använda fibern för internet förrän vid en senare tidpunkt. Denna fråga fick inget svar så jag får väl ställa den i fullmäktige igen och hoppas att någon kan svara. 

Vår motion om en attraktivare arbetsgivare och den goda arbetsplatsen har tyvärr fastnat fast behovet är skriande och personalchefen skickade mig förslaget till beslut redan den 4 juni. Den kommunala kvarnen går långsamt i synnerhet för motioner tycker jag och detta är ett demokratiproblem och tecken på ineffektiv administration. Jag tror att det finns förklaringar till den långsamma behandlingen. Kan det vara underbemanning  eller har jag , vilket kommunalrådet påpekade, fel sätt att arbeta som fritidspolitiker? Enligt Axel Danielsson ska jag enligt KSO gå via ordföranden eller förvaltningschef och inte störa Miklos om fastighetsunderhållsfrågor eller Monika om min motion. 

Jag ska snarast kontakta rätt person och fråga varför motionerna som är färdigskrivna av tjänstemännen inte kommer till KS snabbare. Extra viktigt är det ju med just denna motion då Vimmerby kommun behöver bättre möjligheter att rekrytera kompetens och då behövs strategiska insatser för att bli en ännu attraktivare arbetsplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar