fredag 7 juni 2013

SvDs webdebatt

Svenska Dagbladet har haft en webdebatt på temat "vem ska/bör bilda regering utifrån SCBs väljarundersökning?"

Centerpartiet är inte särskilt populärt i kommande regeringsbygge enligt de flesta inläggen och denna kommentar är alarmerande tycker jag.

13:50
Bengt:
C brukade vara småföretagens och lantbrukarnas parti. Nu vill de vara innerstadsbratsens parti. Den strategin funkar visst inget vidare.

Många anser att S och M bör gå ihop och bilda regering medan andra anser att M,KD och C bör bilda ett parti.

Vad tycker du? Denna fråga är intressant nu så här ett drygt år innan valet, tycker jag . Lämna gärna en kommentar!

50% av väljarna tror att Lööf skadar C och motsvarande siffra för M är 5% och för S 8%. - Jag tror att det är provocerande att vara ung tjej i ledarposition och det är klart att jag måste jobba ännu hårdare med att markera vilket inflytande och vilken påverkan som Centerpartiet har på miljön, jobben och landsbygden, säger hon till tidningen.

Hur ska C göra nu ett år innan valet? Vilken strategi är den rätta? Jag har redan i samband med framtidsstämman uttalat att jag anser att man bör inrätta ytterligare en ledarposition likt MPs språkrör i C när läget ser så här allvarligt ut och min uppfattning är att C behöver tydliggöra sin politik utifrån det innehållsrika och utomordentliga idéprogram som fastlades på framtidsstämman och som tyvärr inte fått genomslag i media. Fortfarande pratas det om tokförslagen som Ankersjö och kompani lade fram vid årsskiftet. Nu krävs krafttag för att C ska gå framåt och göra ett kanonval. Fullt möjligt är det med tanke på den stora erfarenhet samt den stora vilja, kompetens och kraft som finns i centerpartiet och som nu mobiliseras. Peter Högberg i Vimmerby är ensam om att göra en analys om att KD stannar i riksdagen tack vare stödröster från M samtidigt som C åker ur. Att Peter Högbergs analys av SCBs väljarstödsundersökning bland 5000 väljare är felaktig kommer att bevisas och den typen av inlägg taggar verkligen såväl på riksnivån som på den lokala nivån. Tack Peter Högberg för den energikicken! Peters attack på C fortsätter sedan år tillbaka och det finns många som för länge sedan tröttnat på att läsa om gnället och avsaknaden av framtidsförslag på hans blogg. Finns den endast för att uttrycka klagomål på det egna partiet och på centerpartiet, undrar jag stilla?

Avslutningsvis vill jag tipsa om loaksamhällesvisan som nu finns på youtube! http://m.youtube.com/#/watch?v=cE0b_EFmBvk&sns=fb&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DcE0b_EFmBvk%26sns%3Dfb

Och viktigast i detta blogginlägg: Annie Lööfs tal på kommundagarna i Örebro: lyssna och njut och inspireras till ett av hennes mest lusande tal.
http://m.youtube.com/watch?v=eOgqjLhWO4k&feature=related

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar