tisdag 11 juni 2013

Turisisttåget

Vimmerby IF har sålt turisttåget och nu när detta är ett faktum så diskuteras detta i lokaltidningen.

Behövs ett turisttåg? Mer modernt och miljövänligt bör det vara enligt Vimmerby IF. Nu är det sålt till Västergötland. Västervik har också sålt sitt tåg.

Jag anser att man bör satsa på ny digital och modern teknik istället. De flesta som besöker Vimmerby har bilen med sig och bor man i staden så bor man oftast centralt. Eller rättare sagt, Vimmerby är så litet så även om man bor i utkanten av staden, på Oxgården eller Björkbacken så har man nära till det mesta i staden och en promenad eller cykeltur genom Gästgivarehagen eller förbi Näs in till torget är närmast en upplevelse och det behövs inget tåg av det skälet.

Jag har redan berättat om QR-koder och turistguider i mobiltelefonen. Det är den satsningen som jag tycker skulle till för att modernisera och utveckla destinationen och guidning på flera språk är då fullt möjligt att ordna.

Vem tar tag i den bollen? Igår sökte jag Patrik Engqvist för att bolla denna idé men vi lyckades inte få tag på varandra. Hoppas att det går bättre idag. Strängnäs kommun som jag besökte i helgen har denna http://guide.strangnas.se/sv/ Visst skulle Vimmerby kunna ha QR-koden I Astrid Lindgrens fotspår?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar