tisdag 31 januari 2017

KS AU, DS, kretssamråd och landsbygdsråd!

Landsbygdsrådet sammanträder imorgon kväll. Men innan dess ska jag äta lunch och samråda inför KS AU med Erik Paulsson. Många lite mer komplexa ärenden idag som vi behöver diskutera ihop oss om.

Ikväll är det distriksstyrelsesammanträde i Högsby och direkt på det ett kretssamråd. 

Full dag med andra ord och på förmiddagen ska jag få en återkoppling av vikarierande gruppledare Anna Svensson om vad som hände på KF-sammanträdet igår. Har läst live-uppdateringen på DV men behöver också Annas beskrivning. 

Läser att Pelarne skola inte har någon framtid som skollokal för M och S i Vimmerby. Frågan är vilken planen för denna fastighet är. Jag vidhåller att det behöver göras en externt finasierad förstudie för att fylla denna fastghet med innehåll. Företagshotell, lägenheter, förskola, skola eller försäljning. Steg ett är att byta värmesystem i vilket fall. 

Förskoleplatser ska erbjudas i paviljonger i tätorten enligt Helen Nilsson. Placering vid Vimarskolan?

Jag anser att man bör använda utemiljöer som redan existerar och är anpassade för små barns lek. Befintliga lokaler finns i Djursdala skola, Brännebro skola, Deloittes gamla kontor, Tvätten, Grankotten mm. I mina ögon känns det dyrt att hyra ännu fler paviljonger. Är de vi hyr vid AL fulla nu när vi inte har så många introduktionsklasser? Vattenskadan på Tallen gjorde att en F1:a fick inhysas i paviljongerna men då kanske det är möjligt att öppna upp en förskoleavdelning igen i Tallen och låta F1:an vara kvar i paviljongen. Utegård finns ju där eftersom Tallen har varit förskola. Hattstugan ska byggas om till lägenheter så tyvärr är den lokalen inte längre en möjlighet. 

För övrigt anser jag att TRUMP ska ersättas. (travestering på KARTHAGO!) 

Bild nedan, från vänster ser ni Grankotten, Tallen, Paviljongerna för introduktionsklasser, Astrid Lindgrens skola. Vilka möjligheter finns i dessa lokaler? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar