lördag 15 september 2018

Ersättare i Sveriges Riksdag

https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rvalkrets/08/personroster.html

569 kryss och jag blir nu ersättare i Sveriges Riksdag. Anders Åkesson har skyhögt högre förtroende och fortsätter sin riksdagstjänstgöring. Stort grattis till honom och tack för träningslägret under riksdagskampanjåret. Karin Helmersson, jag och Anders Åkesson har genomfört en hel del mediaaktiviteter mm i hela länet och hela den resan har varit mycket intressant och givande. Jag har fått chansen att lära känna mitt hemlän. Det är jag mycket tacksam för. Peter Karlsson, Dabbetorp fick 40 kryss. http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/vimmerby/hon-fick-flest-kryss-i-vimmerby-om5463105.aspx

Nu är fokus framåt och bildande av den majoritet som ska leda Vimmerby  2019-2022. Centerpartiet har utsett leif Larsson till förhandlingsgruppen samordnare och där finns även Anna Svensson och Lars Sandberg. Alla tre är mycket skickliga strateger så jag har stor tillit till att de kommer att lyssna in olika partiers planer och önskningar utifrån valresultatet.

Nästa vecka kommer det slutgiltiga valresultatet inklusive de personkryssa som kan förändra vilka som ska sitta i KF. Vi har 14 mandat dvs 14 ordinarie ledamöter och 7 ersättare. Vilka det blir kan förändras utifrån personkryssande. Den som ska kryssa sig förbi måste ha drygt 200 röster eftersom det finns en regel att det krävs 5 % av personkryssande för att gå förbi.

Det är verkligen spännande att följa rösträkningen på www.val.se .

Mörbylånga och Borgholm har redan bestämt sig. Liksom Kalmar. Där blir det samarbete mellan S och C med flera. Mönsterås fortsätter med allians liksom Hultsfred, Högsby och Nybro skulle jag tro. Resten av Kalmar läns kommuner förhandlas just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar