söndag 2 september 2018

Tuna Baluns- när bygden bär

Samhällsutveckling är skälet till mitt politiska engagemang. Jag vill FRAMÅT, föra utvecklingen FRAMÅT och skapa bättre förutsättningar. Men det är omöjligt att göra ensam. Därför är jag så tacksam över det lagbygge som vi gjort i Centerpartiet i Vimmerby under denna mandatperiod. Det ger oss nu de förutsättningar, vilja och framtidstro som kommer att krävas för att leda hela Vimmerby kommun framåt. Kryssa en centerpartist den 9/9!

Igår var det baluns på Tunhamra och min tanke idag när jag skriver är att Tunaborna visade igår vad som krävs för att föra en bygd framåt.

De ställer upp för sin bygd i Tuna.

Det märktes under folkomröstningen för att bevara och utveckla landsbygdsskolorna. Tunaborna var nog nästan de som tydligast gick samman mot kommunens styrande politiker och krävde att Tuna skola skulle vara kvar.

Igår kväll var det Tuna Baluns och det är en helt ny aktivitet. Den bygger på Tuna möte och det som fanns helgen efter midsommar med knallar och marknadsfest. Den aktiviteten minskade i omfattning och vad gör man då i Tuna? Jo man diskuterar hur man ska göra framåt, Slutsatsen var att antingen gör vi inget och Tuna möte får dö eller så går vi samman och bygger nytt. Sagt och gjort, det blev Tuna baluns med kulörta lampor, chokladhjul och äggsmörgås. Nästan som ett traditionellt allmogeting med familjeaktiviteter på eftermiddagen, en paus på några timmar och sedan en rejäl baluns på kvällen med lokal underhållning och stor gemenskap. Så gör man i Tuna. Man tar tag i sin utveckling och jag hörde under kvällen hur man redan utvärderade och diskuterade hur balunsen skulle utvecklas till nästa år.

Man arrangerar också julshow sedan några år och den är redan spikad och affischerad på bygdegården. Den aktiviteten drar in stora pengar till Tuna Bygdegård vilket ger bygden en aktiv mötesplats där man samlas och utvecklas. Och framförallt hjälps man åt i Tuna. Alla ska med så den sociala tilliten som alla behöver för att må bra frodas i Tuna. Givetvis finns den även i kommunens andra orter men alla orter har sin egen karaktär som bygger bygden så att den bär framåt.

Tack Tuna för en trevlig kväll och att jag vann på Chokladhjulet och fick lyssna på lokala förmågor och se en eldshow till oljefatstrummande ser jag som en ren bonus.

Idag ska jag till Loftahammar och kolla in deras lokala kraft på Loftahammarsutställningen. Igår var jag i Virserum och samtalade med en lärare , ett kommunalråd och f d ordförande i Dackestop om Virserums makt mot skolnedläggningen 2008-2010. Skolfejden som är en bok som beskriver vad som hände inhandlades och berikar min söndagmorgon. Likheter med Vimmerby 2015-2016 finns helt klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar