tisdag 27 augusti 2013

Klimatmöte

Idag ska jag till Hultsfred på möte med klimatkomissionen i Kalmar län. De gör en rundtur och träffar alla kommuner på hemmaplan under augusti -september. Klimatsmart att kommissionen reser runt istället för att ha möten i Kalmar. Det brukar ju oftast vara den gängse modellen att de som arbetar i Kalmar vill ha sina möten där. Lovvärt för oss som bor långt från Kalmar att få gå på möte i Norra Kalmar.

Nästa vecka på måndag är det klimatmöte i plenisalen i Vimmerby. Tills dess vill vi i centerpartiet veta var vår solelsmotion befinner sig. Den lämnades in i november 2012 och borde väl snart vara klar för ett avgörande i kommunfullmäktige hoppas jag. Solel är en viktig fråga på ett klimatmöte tycker jag . En av att-satserna innebär en kartläggning av takytor som kan vara lämpliga för solenergiinstallationer. En annan föreslår tillsättande av investeringsbeslut i investeringsbudgeten som ska tas i november.

Centerpartiet driver denna fråga och önskar att Vimmerby kommun ska gå före här. Det har nämligen visat sig att det offentliga har stor inverkan på samhällets privata initiativ inom förnybar energi. Ibland behövs infrastruktur och goda förebilder för att det privata näringslivet ska följa efter och investera. Snabbladdstolpar är ett exempel på infrastruktur som exempelvis det lokala energibolaget och näringslivet kan samverka kring. Det är en fråga som jag ska lyfta på klimatmötet. Hur stöttar klimatkomissionen arbetet med att investera och bygga infrastruktur som behövs för att få fart på investeringar i förnybar energi?

Nu uppdaterar jag med info om vår solelmotion då jag fått veta att VEMAB svarat på remissen från KS om den och att man väntar på svaret från Samhälssbyggnadsförvaltningen. Innan dess kommer den inte fram till ett avgörande i KF. Hoppas att de snart kommer att svara så att vi får med soleleinvesteringar i investeringsbudgeten i november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar