torsdag 1 augusti 2013

Solrapport, juli


Solen – en stabil elleverantör

Som förhoppningsvis framgår av stapeldiagrammet här bredvid har solen i år varit extremt stabil som elleverantör. Tittar man på statistik över solinstrålningen ska juli i genomsnitt vara ett par procent sämre än juni, i mitt fall var juli två kilowattimmar bättre. Det motsvarar en halv timmes sol mitt på dagen. Min elproduktion under juli blev 656 kwh, varav jag sålde 411 och själv förbrukade 245.

Maj med 674 kwh är alltså fortfarande årets bästa månad och kommer att så förbli. Det är förvisso spännande med solelsproduktion, men inte några sådana överraskningar som att augusti eller september skulle kunna överträffa maj.

Så långt hemmafronten, läget på andra fronter för närvarande: På riksfronten har det hänt att ingenting hänt med den utredning om nettodebitering som lades fram den 14 juni, den borde nu varit ute på remiss, men ligger tydligen kvar på finansdepartementet, oklart varför. Samma sak Med Centerpartiets motion om solel till Vimmerby kommunfullmäktige. Motionen kom till fullmäktige den 26 november, min förhoppning om snabb behandling kom alltså på skam. Nu får man skärpa till sig i Stadshuset och se till att det kommer med pengar till solceller i den investeringsbudget som ska tas inom några veckor.

I Vimarhem pågår framtagande av anbudshandlingar och jag hoppas att dessa ska vara ute hos hugade leverantörer av solelsanläggningar under augusti.

Tomas Holgersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar