torsdag 8 augusti 2013

Landsbygdsromantik och landsbygdsprogrammets effektivitet?

Landsbygdens kvaliteer är för mig stora och jag har valt att bo och verka på landsbygden. Kräftfiske i augusti, långfärdsskridskoåkning på Borstingen på vintern, längdskidåkning på spåret, närproducerad och egenodlad mat, kantarellpromenader, skogspromenader, cykelturer på charmiga grusvägar ger mig livskvalite i vardagen. Men samtidigt som jag vill ha en levande landsbygd så vill jag att det ska finnas en hög servicegrad, bra mobiltäckning som samhället kräver år 2013, där digitala verktyg expanderar.

Christina Thorstensson bloggar i egenskap av verksamhetsledare för LEADER Astrid Lindgrens Hembygd och senaste blogginlägget kommenterar Ewa Rabinowicz utredning till finansdepartementet om Landsbygdsprogrammets resultat under den senaste programperioden.

http://christinathorstensson.wordpress.com/author/christinathorstensson/

Helena Jonsson, LRFs ordförande från Tranås kommenterar också utredningen: http://www.lrf.se/Om-LRF/Kontakta-LRF/Press/Nyheter/2013/Kritiken-mot-landsbygdsstod-slar-in-oppna-dorrar/

Klart är att detta sannolikt är ett inlägg i debatten om landbygden inför nästa val. Alla partier vill värna landsbygden men det är en hel del icke trovärdiga ansatser där okunskapen om landsbygden florerar. Inte minst har olika TV-program bidragit till en romantiserad bild av landsbygden och jag instämmer med Christina Thorstensson: "Landsbygden är inte bara livsmedelsproduktion eller en exotisk plats att resa till på lediga dagar. Landsbygden är en plats att bo på. Med hög kvalitet – alla dagar!"

Frågan är vilken landsbygdspolitik och hur landsbygdsprogrammet ska formuleras på det mest effektiva sättet för att åstadkomma en landsbygd som brukas och utvecklas på bästa sätt för alla.

Lotto Jilsmo uttalar sig om Landsbygdsprogrammet i dagens Västervikstidning och konstaterar att man bör utvärdera först om två år när alla projekt är slutredovisade för att man ska få en rättvis bild av programmets effektivitet och att det finns mjuka värden som inte mäts som betyder mycket för en positiv landsbygdsutveckling .Kloka ord tycker jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar