lördag 14 mars 2015

Bloggar

Jag lyfte ett extra ärende på KS i tisdags att jag tyckte att det skulle utredas vad som ska gälla för politiska bloggar på en kommuns hemsida när vi har en ny majoritet. Det kan ju inte vara majoritetens mening att det ska finnas en blogg som heter kommunalrådets blogg när det finns två kommunalråd. Detta ärende lyftes inte heller in på mötet av kommunstyrelsen ordförande trots att det står i kommunallagens fjärde kapitel sjuttonde paragrafen att alla nämndsledamöter har rätt att lyfta ärenden. 

I veckan ställde jag därför en fråga om oppositionsrådet kunde få blogga på kommunens hemsida. Det kom ett svar från tjänstemannen omgående att det gick bra så när båda kommunalråden har startat sina respektive bloggar på kommunens hemsida ska jag kanske öppna en blogg där. Men först kommer jag att yrka på att det tas fram ett policydokument för denna typen av bloggar så att medborgarna vet hur demokratin ska skötas på kommunens hemsida. 

I dagens Vimmerby tidning lyfter man detta ärende eftersom V yrkade att det inte skulle finnas politiska bloggar på kommunens hemsida. Kommunstyrelsen ordförande hanterade även Lars Johanssons ärende felaktigt då han borde ha skickat ärendet för beredning, betraktat det som inte aktuellt eller avgjort ärendet efter diskussion i KS . Så säger kommunallagen. Ordförande valde att fråga KS om ärendet skulle lyftas ungefär som om vi vore i KF där regeln är att ett ärende måste finnas i kungörelsen  eller att alla ledamöter måste acceptera att ärendet får lyftas. Kommunstyrelsen har ett annat regelverk som säger att ärenden får lyftas utan att de finns på kallelsen. Varför skulle det annars finnas en punkt som heter övriga ärenden? 

Detta blir bara rörigt och odemokratiskt och Alf Wesiks ledare hade vissa poänger idag och partipiskan, jag menar rödblåa piskan och munkavle är tydliga incitament även i kommunstyrelsen nu för tiden skulle jag vilja påstå. Ärendet om näringslivsrådets medlemmar är en mycket tydlig fråga där ingen ledamot vågar säga emot kommunalråden. 

Nu väntar jag med spänning på att få läsa det socialdemokratiska kommunalrådets blogg eller allra helst att politiska bloggar endast länkas på en sida där det inte ser ut som att de är en del av kommunens hemsida. Så skulle jag vilja ha det för demokratins skull. 

Sista ordet är säkert inte sagt i denna fråga men nu vet ni lite mer om hur jag resonerar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar