söndag 29 mars 2015

Socialnämndens underskott

Igår var jag på innebandycup i Jönköping och besökte en kusin i Bankeryd. Plötsligt ringer min kommuntelefon som jag alltid bär med mig. En gammal man vill prata med mig för att han behöver hjälp omgående för att han känner sig snurrig. Men jag kan inte hjälpa dig nu svarade jag. Jag är tolv mil från Vimmerby. Du kanske kan ringa hemtjänsten, svarade jag. Han var 80 år och tyckte det var stressigt att äta så ofta mm. 

Jag började leta på kommunens hemsida efter ett lämpligt telefonnummer . Fann en sida men kunde inte komma fram till ett bra nummer i just detta fall. Jag ville inte avsluta samtalet även om jag blev mer och mer resignerad över att jag inte kunde hjälpa mannen i andra änden. Plötsligt hör jag någon ropa i bakgrunden. Nu kommer det någon som kan hjälpa mig säger mannen och avslutar samtalet. Tror att det var hemtjänsten. Vilken tur att de kom just då tänkte jag eftersom jag hade gett upp hoppet om att hitta ett passande telefonnummer på http://www.vimmerby.se/stod-omsorg/

Vart skulle han ha vänt sig? Kan någon informera en oinformerad politiker. Plötsligt händer det oväntade. En okänd person ringer och ber om hjälp och inget kan du göra...mer än att lyssna...men denna gång kanske det räckte, tack vare att hemtjänsten kom i rätt ögonblick. 

Socialnämnden har visst hundra miljoner i underskott sammantaget under en femårsperiod. Kan det verkligen vara så att budgeten är rätt budgeterad när en nämnd går med så stort underskott? På tisdag får vi veta vilka åtgärder som de ledande politikerna vill göra. Hoppas att det inte drabbar verksamheterna alltför hårt. 

Från Jakob Karlssons Vimmerbyblogg:

"Socialen drog över

Det är just socialnämnden som till största del orsakar kommunens underskott. Sedan social- och omsorgsförvaltningen slogs ihop i september 2012 så har gigantiska underskott radats upp. 2012 slutade med minus 18,7 miljoner och 2013 blev historiskt uselt med ett underskott på 38,8 miljoner.

Trots ett påslag på 22 miljoner i budgeten 2014 fortsatte kostnaderna att skena. Fjolåret slutade med ett underskott på 21,6 miljoner kronor.

Med 2015 års prognos inräknad kommer socialnämnden alltså göra underskott på totalt cirka 100 miljoner kronor på fyra år.

– Vimmerby är drabbat på något sätt och det är svårt att förstå. Varför mår människor så dåligt i Vimmerby? I SKL:s genomlysning av kommunens ekonomi så kom man fram till att Vimmerby har 50 procent fler placeringar än jämförbara kommuner. Det viktigaste är att ha fler hemmaplanslösningar, en placering på institution kan kosta 4 000 kronor om dagen. Vi har byggt upp hemmaplanslösningar och startat ett bättre förebyggande arbete. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar