tisdag 31 mars 2015

Budgetprocess i grannkommun

En av Vimmerbys grannkommuner har en budgetberedning där alla partier som sitter i fullmäktige finns med, alla har samma insyn och möjlighet att påverka hela tiden från det att processen börjar med att ta fram budgetförutsättningar, ramar, budgetarbete, dialog med förvaltningarna och nämnderna. "Vi tar till oss bra förslag oavsett varifrån de kommer, så när vi är i kommunfullmäktige så är det endast små motförslag. När vi tog senaste budgeten så fanns det i princip inga motförslag/andra yrkanden. "

I Vimmerby har S och M skapat det motsatta. Resultatet av Gränsögruppens arbete bakom stängda dörrar presenteras i eftermiddag klockan 14. Därefter samlas Centerpartiet för att planera för ett öppet möte i Plenisalen den första april klockan 19 som kommer att handla om Vimmerbys framtid. Alla är välkomna att diskutera förslaget till nya budgetramar och dess konsekvenser. De inspel som vi får under kvällen kommer vi att använda när vi inom två veckor i princip utan tjänstemannastöd ska ta fram vårt alternativa rambudgetyrkande. Det är lyckosamt att jag har påsklov och ledigt från mitt arbete som lärare när jag nu ska leda arbetet med vårt rambudgetförslag. Ett av oppositionsrådets viktigaste uppdrag under året anser jag och jag kommer seriöst att anstränga mig och försöka få till ett bättre förslag som kanske delvis kan bifallas av S och M. Eller så blir det som Alf Wesik beskriver i sin ledare. Oppositionspartierna göra sig icke längre något besvär i Vimmerby kommun. Demokratiunderskottet ökar i takt med tiden som S och M regerar i Vimmerby. 

S har valt att samarbeta med ett parti som uppfattar att politik bygger på konflikt. Personligen anser jag att politik bygger på att hitta konsensus och kompromisser som så många som möjligt kan stå bakom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar