onsdag 17 augusti 2016

Heja Hillary!

Nu har äldsta dottern lämnat boet för ett år i staterna. Vi körde henne till Arlanda igår och vinkade av henne tillsammans med min bonusson och hans dotter som bor i Stockholm och passade på att träffa Moa före hennes USA-äventyr. 

Nu hoppas jag att presidentvalet går som jag vill i november annars får vi väl plocka hem henne. 

Idag kommer eleverna i år ett till Gamlebygymnasiet och det är fler än förra året så utvecklingen går verkligen åt rätt håll för naturbruksgymnasierna. Det är mycket viktigt för landsbygden och för de gröna näringarna. Ingelstad utanför Växjö har ökat sin antagning stort och Ingelstorp ligger på ungefär samma antal ettor som i fjol. 

Imorgon sker det spännande mötet med Nils Leine och tillförordnad Landshövding Malin Almkvist, miljöchef Eva Brynolf och oss politiker i Västervik och Vimmerby . Klockan 13 i Stadshuset och jag har förberett mig minituöst då det viktigaste nu är att hitta en kortsiktig lösning för att förmå regleringsföretaget att minska tappningen med omedelbar verkan och framförallt inte öppna dammluckorna när vattennivån är 90.05 vilket den ålderdomliga vattendomen säger. Ingen vinner på att tömma mer än vad som möjligen behövs för att inte torrlägga Yxeredsån. 

Den långsiktiga planen innehåller en prövning av vattendomen för att få till en mer rimlig situation och framförallt säkerställa att en liknande miljökatastof som denna sommar äger rum aldrig mer ska ske. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar