tisdag 5 april 2016

Bra samtal med elevrådets Zabih och Wendela idag!

Tack för bra samtal och flera bra förslag kom fram i våra samtal idag. Eleverna fick lyfta fram de viktigaste och sedan rösta om dem. De förslag som fick flest röster var: 

1. Eleverna vill ha PRAO
2. Behöriga lärare
2. Stort behov av renovering av idrottshallen
3.  Renovering av AL-skolan.

Parkbänkar vid AL-skolan är ett annat förslag som KS bejakar. Troligen kan det verkställas omgående. Vad gäller PRAO så föreslog vi bifall på en motion av Camilla Stridh och Kenneth Björklund om att återinföra PRAOn men den avslogs av S och M tyvärr. De motiverade det beslutet med att det entrepreneriella lärandet ska ersätta PRAO. Men studiebesök och företagsamhetsundervisning kan aldrig ersätta PRAO som jag ser det. Gamlebygymnasiet har sex PRAO-elever denna vecka och det är ett utmärkt sätt att lära känna vår arbetsplats och inspireras att bli naturbrukslärare eller arbeta inom de gröna näringarna i framtiden, tror jag. Vi berövar eleverna möjligheten att få erfarenheter från olika arbetsplatser när vi inte har PRAO. 

Slutligen vill jag skicka ett särskilt TACK till Zabih Aurfan och Wendela Hammarskjöld som åt lunch med mig och Magnus Gustafsson. Vi hade ett mycket givande samtal. Enda "felet" var att det tog slut för fort! Vi hade inte pratat färdigt, så jag hoppas att vi kan få fortsätta samtalet vid ett annat tillfälle. 

Wendela har dessutom en blogg liksom jag som jag hittade nyss när jag googlade för att stava hennes namn rätt. Riktigt kreativa ungdomar har jag mött idag och det finns så många härliga människor att möta i vår kommun, som är engagerade och vill bidra på olika sätt. 

Kolla modebloggen: http://nouw.com/wendelahammarskjold

Vimmerby tidning skriver inför mötet: http://www.dagensvimmerby.se/nyheter/politik/e/4168/politiker-och-ungdomar-mots-pa-nas/

Dagens Vimmerby skrev så här efter mötet: 
http://www.dagensvimmerby.se/nyheter/politik/e/4168/politiker-och-ungdomar-mots-pa-nas/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar