lördag 8 februari 2014

Debattklimatet måste förbättras i Vimmerby

Leif Carlsson anser att jag är "beslutsfähig" i en insändare i dagens Vimmebry tidning. Jag googlar på det ordet och finner att det betyder beslutför. Ett ålderdomligt klingande ord som jag faktiskt var tvungen att slå upp i svenska akademins ordlista. När jag sökte i synonymordboken på nätet så fanns inte ordet så det används inte så ofta i vardagslag. Ett sätt att försöka få ett övertag i en debatt kan ju vara att använda ord som folket inte förstår. Så framgångsrikt tror inte jag att det är. Ett bra språk för mig är ett enkelt språk som är lätt att förstå för alla och genom att uttrycka sig lättförståeligt tror jag också att medborgarnas uppfattning om politiker och deras förtroende för politiker ökar. För närvarande är förtroendet lågt för politiker i Vimmerby och medborgarna upplever att de har svårt att påverka politiska beslut. Här måste vi alla ta krafttag för att höja förtroendet och möjligheten för medborgarna att påverka på olika sätt, 

Leif Carlsson skräder inte orden om mig och jag anser att han har gått över gränsen för hur man uttrycker sig i debatten i Vimmerby såväl i insändare som i talarstolen i fullmäktige och allra hårdaste orden får kvinnor i politiken ta emot från hans mun. Flera ledamöter i fullmäktige har kontaktat revisions-och demokratiberedningen och uttryckt att man upplevt obehag när Leif Carlson med flera har debatterat. Så kan vi inte ha det och jag önskar att vi snarast börjar webbsända fullmäktige så att ledamöterna inser att alla Vimmerbys medborgare och väljare kan lyssna på debatter och omröstningar i efterhand. Då kan ju väljarna bedöma vilka ledamöter som är beslutsfähiga eller inte. Debattklimatet kanske också blir bättre om man vet att det är direktsändning. 

Jag respekterar mitt parti men även mig själv och jag anser att jag som fullmäktigeledamot har rätt att rösta precis som jag vill och efter min övertygelse. När jag valde att bli fritidspolitiker år 2010 så var det flera bekanta som sa  till mig.

- Låt dig inte förstöras av politiken. Följ ditt förnuft och agera och rösta enligt demokratiska principer och enligt ditt parti MEN är det någon gång som du har en avvikande uppfattning så stå för den och rösta inte emot din egen uppfattning även om du får utstå kritik för det. 

Jag anser att man som ledamot ska delta i debatter, ställa många kontrollfrågor och vara vetgirig för att man vid beslutsögonblicket ska vara trygg i sitt beslut. Jag har många gånger under de senaste fyra åren fått ta emot mycket kritik för att jag vill ha mer faktaunderlag före beslut. Ett exempel är fiberprojektet i Vimmerby. Fortfarande finns många frågetecken kring hur Vimmerby fiber ska finansieras och hur exempelvis byalagens acessnät ska övertas av Vimmerby energi och miljö AB. Jag anser att många frågor ska vara avtalade och klara innan man drar igång 72-miljonersprojekt för skattepengar så att ekonomistyrning och kontroll sker effektivt och så att skattemedel används så bra som möjligt. Nu bygger Vimmebry ett parallellt stomnät som i framtiden blir svårt att sälja om den viljan skulle uppstå. Varför skulle någon vilja köpa ett nät som är byggt parallellt med ett annat nät?

En annan fråga är om allt är upphandlat enligt offentlig upphandling. Konsulten som projekterat delar av fibersträckan mellan Kisa och Vimmerby tillhör inte PEAB som är det företag som vann upphandlingen. Detta borde granskas närmare anser jag. Dessutom undrar jag om alla kunder som anslutit till den låga kostnaden 5000kr har ett acessnät ? Det är nämligen en förutsättning enligt kommunens regelverk att man själv ska gräva och bygga accesnätet för att man ska få den rabatterade låga anslutningsavgiften . Annars ska det kosta 15000kr per anslutning. Finns det någon kund som fått reducerad avgift utan att ha andel i ett byalag längs sträckan Kisa -Vimmerby. Peter Karlsson i Dabbetorp ställde frågan eftersom ITSAM grävt fiber utanför hans fastighet och installerat en accesspunkt där han önskade koppla in sig och han undrade vilken anslutningsavgift som gällde för honom. ITSAM svarade att det var landsbygdsavgiften på 5000kr medan KS därefter beslutade att det måste vara 15000kr eftersom Peter inte tillhörde något byalag. Helt OK tyckte han men beklagade att detta varit oklart då det inneburit meningsskiljaktigheter mellan djursdalabor om värdet av att ingå i byalaget om man kunde få billig anslutning ändå. Nu undrar jag om det finns någon annan kund som redan tidigare tecknat sig för anslutning till stomnätet som fått den lägre avgiften. Denna fråga ska jag ställa muntligt då jag har ett möte med Henrik Röste på ITSAM på måndag em. 

Slutligen anser jag att väljarna får avgöra vilka förtroendevalda som de vill ha i kommunen. Det är viktigt för demokratin och för Vimmerby att flera får chansen att påverka politiken. 

Risken om alltför få får uttrycka sig eller om man inte vågar ställa frågor i fullmäktige för att man tycker att det är obehagligt, är att demokratin minskar i takt med förtroendet för politiker. Som fullmäktiges ordförande jobbar jag för att öka medborgardialogen och jag har därför starta Fullmäktigeordförandebloggen dör jag beskriver hur man exempelvis kan lägga medborgarförslag eller ställa frågor under allmänhetens frågestund i fullmäktige. Websändningar hoppas jag också få gehör för. Samt utflyttning av två sammanträden per år till bygdegårdar och samlingslokaler i mindre tätorter som Frödinge, Tuna, Rumskulla, södra vi och Gullringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar