torsdag 13 februari 2014

Vimmerby kommuns ekonomi

Anders Fransson i Brantestad har idag fått en insändare publicerad om Vimmerby kommuns ekonomi. Den är välskriven och innehållsrik.

Jag vill snarast läsa ekonomikontorets förklaring och kommunalrådets replik på denna insändare som pekar mot att Vimmerby kommun riskerar stor ekonomisk kris om räntan sticker eller när räntan sticker...

Ekonomistyrning, controllerfunktioner, uppföljning och utvärdering är ledord för mig och konsekvensen när detta brister är att jag hoppar av KS. Jag kan inte ta ansvar för den kommunala ekonomin när det saknas underlag för mig som politiker att ta ställning till. Inte heller finns några trovärdiga besparingsförslag från KS-alliansen. 

Jag har lagt några förslag men jag har inte fått gehör för dessa. Alltså lämnar jag styrelsearbetet för att fokusera på valrörelsen. 

Idag publicerades mitt svar på Leif Carlssons attack med anklagelser om att jag är politiskt ohederlig. Jag har sällan mött så stor sympati för min sak från olika partier efter Leif Carlssons insändare om enskilda vägar och anklagelser om att jag är en politiker som saknar förmåga till att ta beslut. 

Moderaterna borde vara tacksamma för att jag avstått från att rösta istället för att själpa deras politik genom att rösta med oppositionen. Så har ju moderaterna själva gjort flera gånger och till och med så har Magnus Gustafsson gjort en protpkollsanteckning om att han hade röstat på oppositionens budgetförslag istället för alliansens om det funnits ett alternativ till alliansens budget. Snacka om illojalitet med det egna partiets politiska linje. Vittnar det om att Magnus Gustafsson har insett samma sak som Anders Fransson ? Om Magnus Gustafsson gjort som jag och avstått från att rösta gällande matematikpengarna så hade exempelvis alliansen förslag vunnit, om jag minns voteringssiffrorna rätt.

Vad gäller förtroendet för Vimmerbys politiker så rasar det i takt med insändare med den tonen mot en politikerkollega som Leif Carlsson skrev. Vad Vimmerbys politiker behöver är nu förmågan till lyhördhet och utveckling inte avveckling av medborgardialogen. 

Mitt förslag är att börja webbsända fullmäktigesammanträden så att debattklimatet i fullmäktige blir bättre och mer sansat. Debatten om barnfattigdom i fullmäktige var exempelvis hätsk och under all värdighet och saknade respekt för att människor kan ha olika uppfattning. Den finns inspelad men borde ha websänts så att väljarna lättare kan avgöra vilka politiker som de vill rösta fram 
den 14 /9 2014.

PS. Läs om gapet mellan välfärdens kostnader och kommunernas skatteintäkter på sidan 18-19, mittuppslaget i dagens nummer av Dagens Samhälle. Intressant! DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar