fredag 14 februari 2014

Skola i världsklass vill jag ha i Vimmerby

Kvalitetssamordnare är utsedd och det blev Bertram Stenlund. Tack vare att Kristina Alser headhuntade mig till företagarna i Vimmerby år 2001 så fick Bertram mitt jobb på Vimarskolan . 
Så jag känner mig lite delaktig i hans framgång i Vimmerby och ska följa hans kvalitetsarbete med stort intresse för Vimmerbys skolor.

Ett mycket viktigt arbete för att vi ska nå toppen tillsammans. 

Skolan behöver ett bättre och tydligare pedagogiskt uppdrag och mindre lärartid ska gå till administration,  tycker jag. Det måste bli mer tid för lärarna till att vara pedagoger i klassrummen och utanför klassrummet, i korridorer och uppehållsrum via webben och interaktiva medier. Här finns den spännande pedagogiska utmaningen för lärarna och för skolledarna och politikerna i Barn och ungdomsnämnden , tror jag. Mer pengar måste avsättas till skolans inre arbete. Mer pengar till att tidigt stötta elever med särskilda behov. Varför inte göra en av kommunens ytterskolor till en expertskola för barn med särskilda behov på lågstadienivå. Tidiga insatser kan göra otrolig nytta för det enskilda barnet tror jag. 

AnnaKarin Hatt och Patrik Davidsson har gjort utspel om detta i Smålandsposten och själv kommer jag att lyfta denna fråga i valrörelsen. Min egen erfarenhet och min makes gedigna erfarenhet av att arbeta med barn med särskilda behov ger mig en god grund att stå på i dessa frågor som måste fokuseras på för att Vimmerbys skolor ska nå målet. Mycket av framgången hänger på ledarskapet i skolan och kvalitetssamordningen kan bidra stort till skolans förbättringsarbete. Lycka till med ditt viktiga arbete Bertram Stenlund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar