fredag 7 februari 2014

Föreningen Astrid Lindgrens hembygd ger mig energi

Igår kväll ägde ett magiskt möte rum i Mariannelund nämligen strategimöte inför fortsättningen för föreningens Astrid Lindgrens hembygds arbete med landsbygdsutveckling i Eksjö, Hultsfred, Vimmerby och Kristdala i Oskarshamns kommun. Snart kanske även Högsby ingår i området och Döderhult i Oskarshamn. Hoppas det!

Mötet innebar en nytändning för mig som LAG-medlem. Här kom det fram fantastiska idéer för hur landsbygdens strategiprogram ska se ut. Samhällsentreprenörer, återfunktionalisering, jobbskapande, ungdomars delaktighet , hållbar utveckling, livskvalité , lokal ekonomi, möjliggörare, kapitalförsörjning, sparkassor, attraktionskraftsarbete är några begrepp som jag fick med mig och allt smakar så bra tycker jag och jag ser ett lokalsamhälle med stor kraft och företagsamma människor som gör sin egen grej och skapar exakt det liv i det samhälle som man visionerar om. Tillsammans gör vi det möjligt. I denna förening och inuti alla dessa kreativa människor som bor i denna bygd finns krafter att skapa mirakel, tror och känner jag så här morgonen efter mötet i Mariannelund. Allt är möjligt med god samverkan och mänskligt kapital i en stark lokal ekonomi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar