onsdag 26 februari 2014

Närodlad politik

Jag var i Västervik och låste upp en låst mobiltelefon på Telias butik. Detta kunde tyvärr inte utföras i Vimmerby. 

Då passade jag på att vandra jag längs shoppinggatan i Västervik och fann fyndiga skyltar på alla butiker. Det måste vara Västerviks köpmannaförening som lyckats få till ett klockrent budskap på alla sina medlemmars butiker. 

Handla här så växer Västervik! Stod det på dörrarna in till butikerna. Vilket budskap? Så bra, tycker jag. 

Borde kunna tillämpas på Vimmerbys landsbygd tänkte jag. På Frödingehallen kunde det stå. Handla här så växer Frödinge! I Storebro , på ica där? Handla här så växer Storebro! I Rumskulla på Mor Almas, handla här så växer Rumskulla ! 

Landsbygdsberedningen har sitt sista sammanträde idag på förmiddagen och jag laddade upp igår med en resa runt till alla kransorterna för att inventera och granska valloaklernas tillgänglighet. På köpet fick jag uppleva nitton mils landsbygdsutveckling. Jag fick se Rolf Erikssons fibergrävning på nära håll då vi tog vägen över Pelarne när vi skulle åka från Rumskulla till Storebro . Vilken terräng han forcerar! Inte är det lättgrävt här inte och jag kan förstå Anders Fransson och hans grannar i Brantestad att de ser problem med finansiering av sitt byalag för att gräva fiber i sin hembygd. Långa sträckor längs steniga moränrika bygder innebär stora grävkostnader. I Locknevi och i Solhult ser man istället det trådlösa alternativet men många säger att det aldrig kan bli annat än ett komplement till fibern med trådlöst. Men vad gör man på landsbygden om det inte finns en rimlig anläggningskostnad för ett byalag? Vad gör man om det saknas en Rolf Eriksson som lägger ner ofantliga ideella timmar ? Återkommer till den frågan. 

Liselott Frejd och jag fick se fantastiska vägar som slingrade sig mellan Locknevi och Djursdala. Vilka fina och välskötta fastigheter som finns i skogarna i Vimmerby kommun. Vilket fantastiskt landskap. Fler borde verkligen få veta hur fint det är och vilken attraktionskraft som finns på Vimmerbys landsbygd. Hoppas att landsbygdsberedningens arbete kommer att bidra till utveckling av Vimmerbys landsbygd. Vi kommer på KF den 31 mars att presentera det landsbygdspolitiska handlingsprogrammet som beredningen arbetat fram sedan oktober månad. I samband med det så bli det landsbygdsdebatt i KF och mig veterligen så har det inte ägt rum en specifik landsbygdsdebatt i KF under denna mandatperiod så det är välkommet. 

I juni planeras en allmänpolitisk debatt så det kommer två tillfällen till debatt i KF under våren i Vimmerby. Hoppas alla partier förbereder sig minutiöst och hoppas att medborgarna i Vimmerby hörsammar och kommer till åhörarläktaren. Mitt mål som ordförande i KF är att RDB ska vitalisera ärendet om websändningar som finns vilande. Vi har möte imorgon och då kommer jag att lyfta den frågan under övrigt. Websändningar skulle bidra till en större delaktighet och möjlighet att såväl live som i efterhand lyssna in politikernas ställningstaganden i kommunfullmäktige. Det vore bra för demokratin, medborgardialogen och för debattklimatet i Vimmerby , tror jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar