söndag 23 februari 2014

Vindkraft i Vennebjörke eller inte? Det är frågan!

Nu har jag pratat med Lars Nilsson som ersatte mig på mitt sista KS-sammanträde under denna mandatperiod. Han berättade om diskussionerna i KS kring vindkraftsvetot för miljötillståndet som VEMAB har ansökt om. Det är två verk som ska byggas enligt miljötillståndsansökan och det har lagts ner hundratusentals kronor på vindmätning, förstudier och miljötillståndsansökan. 

De pengarna riskerar att kastas i sjön nu på grund av att KS ändrade ett Ja till ett Nej under dagen. Det var två ledamöter som enligt Lars bytte uppfattning vid tre tillfällen under dagen? Lars stod dock fast vid sin uppfattning hela dagen dvs att rösta som han uppfattade att centerpartiet ville att han skulle rösta efter måndagskvällens gruppmöte . Nämligen ja till miljötillståndet och att styrelsen för VEMAB sedan får ta investeringsbeslutet och bygga eller inte bygga. Det måste ske enligt affärsmässiga principer och sannolikheten att det blir vindkraft inom de närmaste åren är mycket liten så jag finner ingen anledning att bromsa och säga nej till hela projektet som kommit så långt. Det borde ha gjorts mycket tidigare i så fall. 

Jag håller med Leif Carlsson om att det vore bra med solelpaneler på kraftvärmeverkets fasader istället för vindkraftsinvestering i detta skede, men den frågan överlåter jag till styrelsen för VEMAB att besluta om enligt aktiebolagslagen som säger att man inte får riskera bolaget genom olönsamma investeringar. 

Ikväll ska vi ha telemöte om detta i fullmäktigegruppen för C och imorgon har vi C-lunch som vi kommer att ha alla måndagar iår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar