fredag 7 februari 2014

Landsbygdsberedningen ska ta fram landsbygdspolitiskt handlingsprogram i vår

Jag är ledamot för centerpartiet i landsbygdsberedningen som kommunfullmäktige i Vimmerby har tillsatt för att formulera och ta fram ett brett förankrat landsbygdspolitiskt handlingsprogram . Förslaget från beredningen ska presenteras på kommunfullmäktiges sammanträde i mars månad och därefter ska det remitteras till alla nämnder för att efter KS beredning antas i fullmäktige i juni. 

I mars ska det också vara en landsbygdspolitisk debatt i fullmäktige i samband med att beredningen presenterar sitt förslag. 

700 000kr kommer det enligt uppgift att kosta att ta fram en landsbygds-ÖP som KSO presenterar i Vimmerby tidning idag utan att det finns ett politiskt beslut i KS. I tisdags var det ett informationsärende under övriga frågor och det togs inga beslut i ärendet. I budget för 2014 och 2015 finns inga avsatta medel för detta arbete och nu undrar jag hur det kan komma sig att Vimmerby kommun ska kunna finansiera en landsbygds-ÖP hur efterfrågad och värdefull den än är för kommunen. KS har problem med att hålla budget vilket innebär problem inför KS krav på att alla nämnder ska hålla budget . KS borde göra fler åtgärder för att få en budget i balans. Nu kommer inte jag att ingå i kommunstyrelsen fr o m mars månad så personligen kommer jag inte att kunna lägga några förslag för hur vi ska komma tillrätta med den bistra ekonomin i KS. Jag konstaterar att det finns skäl till att se över den övertrassering som prognostiseras. En budgetavvikelse enligt ekonomichefen på mellan tio och femton miljoner för 2014. Vimmerby kommun behöver konsolideras. 2013 innebar en stor ökning av Vimmerby kommuns samlade skuld och nu krävs det att vi tar ansvar för ekonomin i kommunen. Annars ser det snart ut som det gjorde i Västervik för några år sedan . Socialnämnden varnar för att de kommer att behöva mer pengar än budget för 2014 och alltsammans pekar på ett minusresultat och att det budgeterade överskottet på 12 miljoner 2014 som vi behöver för att betala räntor och amortera inte kommer att uppfyllas. 

Väljarna kommer i höst att få avgöra vem som i fortsättningen ska leda kommunstyrelsens arbete och nu är det ingen hemlighet att jag fått förtroendet av Centerpartiets medlemmar att kandidera till den posten. Jag har nu fullt fokus på den uppgiften och känner mig hedrad av att medlemmarna i Centerpartiet har gett mig det förtroendet. Nummer ett på dagordningen 2015 blir att se över ekonomin efter att kommunen gjort flera stora viktiga investeringar. Ekonomistyrning, kvalitetssäkring och egenkontrollprogram blir viktiga strategiska områden som jag vill fokusera på efter valet. Jag vill ta ansvar för att Vimmerbyborna inte ska behöva betala mer i skatt än jämförbara kommuner. Hellre skattesänkning än skattehöjning tycker jag, men  konstaterar att kostnadsläget sannolikt innebär att vi får ligga kvar på det skatteuttag som vi har idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar