torsdag 6 februari 2014

Vinst går före sopsortering och vattenkraften ska prövas på nytt enligt miljöbalken.

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/vinst-gar-foere-atervinning-av-vara-sopor-7627

I dagens nummer av dagens Samhälle finns många intressanta artiklar. Jag oroas av den som länken ovan länkar till nämligen att kommuner använder sorterade sopor för att producera fjärrvärme istället för återvinning. 

Vimmerby, Hultsfred och Högsby kommuner inför nytt sopsorteringssystem år 2015 med fyrfackskärl och möjlighet till fastighetsnära förpackningsinsamling för den som önskar. Ett mycket bra system anser en enig politisk styrgrupp från alla politiska partier som ingår i gruppen. 

Jag hoppas verkligen att våra sorterade sopor kommer att återvinnas och inte förbrännas då vårt beslut bygger på att avfall ska ses som stommen i ett bättre resursutnyttjande av avfallet dvs återvinning och inte förbränning av exempelvis plast och pappersfraktionerna. Det är mycket bättre ur ett långsiktigt och hållbarhetsperspektiv . 

Jag läser även om vattenverksamhetsutredningen som kommer att föreslå att alla vattenkraftverk ska få söka nya tillstånd enligt miljöbalken som om det inte funnits vattenkraftverk på platsen. Det är denna nya lag som ger hopp till att få till en ny vattendom för Yxern på sikt. Jag hoppas verkligen att vattenråden för Botorpsströmmen aktiveras och mobiliseras inför denna nya lags införande. Yxern skulle kunna bli ett av de första fallen som tillämpar den nya lagen. Det vore välkommet tycker jag . Moderate Mikael Odenberg tycker att detta är att gå för långt i en debattartikel i samma tidning. Det tycker inte jag. Vad tycker du? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar