måndag 10 februari 2014

Valkampanj startar nu för Centerpartiet i Vimmerby

PerÅke Svensson, Curt Tyrberg och undertecknad är valkampanjledare för Centerpartiet i Vimmerby. Till vår hjälp har vi en arbetsgrupp som tillsammans med oss ska ta fram ett valmanifest. Anna Svensson, Magnus Danlid, Lisbeth Karlsson i Alsta  och Peter Karlsson i Dabbetorp ingår i den arbetsgruppen. Ett första utkast ska vara klart till vårt årsmöte i Frödinge bygdegård den 26 februari. 

Vår tidsplan är med andra ord redan definierad och nu gäller det fullt fokus på valrörelsen. På fredag är det Alla hjärtans dag och då är det exakt sex månader kvar till valet. Vi ligger bra till tack vare att vi redan i november var klara med våra listor. 

De två andra största partierna är inte klara med alla voteringar och förslag till namnen på sina listor och det ska bli spännande att se moderaternas och socialdemokraternas listor om några veckor. 

Än är ju inte spelplanen klar för valet till kommunfullmäktige i Vimmerby . Centerpartiets spelplan och spelare är utsedda. Valmanifestet är alltså snart klart och då kan vi fokusera ännu mer och förfina innehållet i vår närodlade politik och kommunicera det i lugn och ro via möten, Vimmerby tidning, vår hemsida och våra medlemmars bloggar. Eva Svensson och jag bloggar och jag skulle gissa att ytterligare några Centerpartister kommer att blogga inför valet. Många debatter kommer också att ske på Facebook vilket vi redan sett prov på i helgen. Rolf Ericsson i Pelarne har hållt oss lokalpolitiker varma med frågor och inlägg om vad vi politiker vill göra i Pelarne. Peter Fjällgård har ställt samma fråga om Rumskulla och jag svarar så gott jag kan i detta skede. 

Roligt ska det bli med valrörelse i många olika media men det viktigaste är mötet med medborgarna ute i samhället. Det är i möten som det skapas mirakel tycker jag. Det är där i mötet som den största påverkan sker och de bästa förslagen kommer fram. Dialogen med medborgarna är demokratins guldkant och den är därför så värdefull för mig som fritidspolitiker. Det är på ICA, Konsum eller i Idrottshallen som jag får veta vad medborgarna vill med Vimmerby . Leif Carlsson anklagar mig för att vara en politiker som sätter upp fingret och lyssnar på vad väljarna vill ha för beslut. Leif Carlson kanske borde göra så själv för att förtroendet för oss politiker ska öka då det nu är bottennivå för Vimmerbys politikers förtroende. 

Jag kommer i alla fall att fortsätta lyssna på väljarna även om Leif Carlson anser att det är politiskt ohederligt av mig. Målet för mig är att demokrati och medborgardialogen ska utvecklas och inte avvecklas i Vimmerby. Därför vill jag webbsända fullmäktigesammanträden och flytta ut desamma två gånger per år till Frödinge, Tuna, Pelarne, Södra vi, Rumskulla och Gullringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar