onsdag 29 november 2017

Medborgardialog är ett av de vackraste orden i en demokrati

Jag fick tillgång till en minut på GODMORGON VIMMERBY igår.

Passade på att använda den för att beskriva att vi politiker måste bli bättre på att möta företagare, föreningar och medborgare. Därför bjöd jag in mig till arbetsplatser och företag för att lyssna in hur vi tillsammans kan bidra för att stärka vår attraktionskraft. Jag kommer att göra minst ett besök varje vecka i olika verksamheter, på olika arbetsplatser i vår kommun för att åstadkomma en bättre medborgardialog.

Jag märker att det är i samtal med människor som jag får de bästa förslagen och får klart för mig vilka beslut som de flesta anser är de bästa för kommunens utveckling. Att lägga mitt öra mot marken och lyssna är det viktigaste som jag som politiker kan göra för att få vägledning i olika frågor. Så ser jag på det.

Peter Högberg däremot gick till attack på kommunfullmäktige senast på oss i Centerpartiet. Han förfasade sig över de säryrkanden som vi lade fram och som vi anser är de bästa för kommunen. Vi har resonerat oss fram till dem i dialog med medborgarna. Flera oppositionspartier höll med oss vid omröstningen. Peter Högberg däremot agerar som en fullfjädrad konfliktpolitiker. Den politiken finns det inte plats för i Vimmerby längre när vi nu antagit en social lokal utvecklingsstrategi. Peter Högberg har ju dessutom uttryckt att han som politiker bara behöver lyssna vart fjärde år för att bli vald för att kunna bestämma. För mig är det viktigt med ett samspel när skattemedel ska fördelas och prioriteras.

Två saker som jag är glad för att jag fick till igår:

1. Ett möte med ägaren till EKEN och de båda kommunalråden i kommunen. Vi ska ses för ett helt förutsättningslöst möte den 12 december.

2. Tipsade BOKLOK om en privat tomt som redan är detaljplanerad och som de möjligtvis snabbt skulle kunna bygga ett BOKLOK-kvarter på utan större protester.

En sak som bekymrar mig är det stora antalet folkvalda politiker som väljer att inte delta i årets viktigaste sammanträde nämligen budgetfullmäktige. När mötet startade fanns bara 41 av 49 ledamöter. Ett av skälen var säkert att mötet började redan kl. 15 men det borde vara möjligt att kalla in ersättare. Demokratin förutsätter att alla 49 är på plats. Förra KSO exempelvis har deltagit i mycket ringa omfattning vilket måste vara ett problem för hans parti. Bättre att överlåta sin plats om man inte har intresse och möjlighet att prioritera sammanträdena, tycker jag.

Jag är mycket tacksam för engagemanget i Centerpartiet. Vi var 12 ledamöter och ersättare på plats även om en kom cirka en timma för sent. På läktaren fanns ytterligare fem centerpartister varav flera kommer att kandidera till nästa mandatperiod. (Lars Sandberg, Lennart Falk, Magnus Danlid, Jacob Käll)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar