onsdag 31 juli 2013

Bra kommunikation och dialog är viktigt men svårt att få till?

Noterar att det där med kommunikation och dialog är så oerhört svårt. Vimmerby OK har enligt artikel i dagens Vimmerby tidning fått besked om att det endast ska röjas sly intill spåren vid VOK. Nu är det ett stort kalhygge och kommunens nya skogsförvaltare : Skogssällskapet har beslutat om detta. Jag joggade spåret i morse och hygget är rätt så omfattande vilket ger ett helt annat intryck av naturen när man joggar där. Det är spännande att timret transporteras till Frödinge via Ödestorp, tycker jag. Det är sålt till Frödinge sågverk om jag har fått rätt info. Skogen som avverkats var mogen för avverkning och man har lämnat lövridåer på ett bra sätt, tycker jag. Om man väntar med avverkning finns risk att skogen minskar i värde på grund av rötangrepp mm.

Jag minns när jag var ordförande i Naturskyddsföreningen i Vimmerby 1992-1993 och blev inbjuden till samrådsmöten av Skogsstyrelsen. Vi var i VOKs lokaler minns jag , och alla möjliga skogsfrågor diskuterades. Bland annat planerade skogsavverkningar. Det känns märkligt att Vimmerby OK inte varit involverade i dialog kring den avverkning som berör deras verksamhet. Skogsstyrelsen måste ju godkänna alla avverkningar av större dignitet om jag förstått systemet rätt och de har väl uppdraget att informera berörda.

Vad har då gått snett denna gång? Som fritidspolitiker beklagar jag Vimmerby OKs missnöje med kommunen och hoppas verkligen att dialogen förbättras i samband med avverkningar som planeras.

Skogen måste förvaltas professionellt då det skapar intäkter för att bekosta välfärden och Vimmerby kommun står inför stora investeringar de närmaste åren: nytt äldreboende, nytt kraftvärmeverk, fiberutbyggnad mm. Viktiga investeringar som behöver finansiering. Skogsavverkning är ett sätt och vi politiker har beslutat att uttaget ur skogen skulle ökas 2012-2013 från 1% till 3 % per år. I den budget som togs av KF i juni så beslutades att uttaget ska vara 2 % då 3% är mer än tillväxten per år och därmed inte långsiktigt hållbart att ta ut.

Med hopp om ännu bättre dialog och kommunikation om kommunens förehavanden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar