måndag 1 juli 2013

Solrapport juni

Juni – inte som förväntat

”Jaha”. Ja det kan bli den korta och kärnfulla sammanfattningen av juni som solelsmånad, bara ”jaha”. Jag läste häromdagen att årets junimånad var på väg att bli den fuktigaste på 50 år, om det slutligen blev rekord vet jag inte, men att fukt, det vill säga regn, inte funkar så bra med solel, det vet jag.

Min elproduktion under juni stannade vid 654kilowattimmar, alltså något sämre än i maj då solcellerna gav 674 kwh. Maj och juni tävlar om vilken som blir den bästa solelsmånaden under året. Hos mig, i år, vann maj om nu inte juli utmanar, det ligger inom det möjligas gräns.

I stället för det vanliga diagrammet över min elbalans bifogar jag den här gången ett diagram som dels visar min produktion per månad, dels den produktion jag kunde förvänta beräknat efter min årsproduktion och SMHI:s 30-åriga statistik över solinstrålningen i Sverige. Eftersom det är mitt första år vet jag inte hur mycket el min anläggning kan ge på ett år, men solinstrålningen och annan statistik visar att första halvåret bör ge cirka 55% av årsproduktionen och första halvårets 2.563 kwh pekar på en årsproduktion på cirka 4.60kwh. Fördelat efter SMHI:s statistik blir staplarna som framgår i diagrammet. Som synes är det stora skillnader mellan förväntningar och utfall. Observera att jag inte fått diagrammet riktigt åskådligt, staplarna står inte parvis som  jag vill ha dem.

Ekonomiskt är utfallet fördelaktigt, att sälja ytterligare nästan 200 kwh till lågt pris i juni är en sämre affär än att få mera el att själv förbruka under mars och april.

Tomas Holgersson

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar