tisdag 2 juli 2013

Kommunal ekomonistrategi

Vimmerby kommun ska köpa konsulttjänster för att ersätta Helena Sjöholms tjänster efter att hon slutar den sista augusti iår. Självklart ska det nyrekryteras en administrativ chef på kommunen. Jag funderar över om det möjligen finns personal som skulle kunna träda fram och arbeta med de frågor som Helena utfört tills man hittar en ny person. Kommunen har flera medarbetare på ledningsnivå som tidigare arbetat med liknande arbetsuppgifter. Låt det inte gå prestige i att inte låta vissa medarbetare ta ansvar och utföra viktiga arbetsuppgifter. Kommunens ekonomi är avgörande för dess framtid och nuvarande kommunalråd har spenderbyxorna på enligt hans tal i samband med invigning av Emilutställningen på Näs. Lite mer av Emils pappas Antons sparsamhet efterlyses härmed av mig på min egen blogg där jag väljer att uttrycka mina synpunkter i olika frågor.

Jag oroar mig för att Vimmerby ska hamna i samma situation som Västervik var för några år sedan. Kan det vara så att Helena Sjöholm såg vartåt det barkar med kommunens ekonomi och att hon redan sett liknande händelseutveckling i Västervik som kommunchef där och helt enkelt inte ville delta i Vimmerbys ekonomiska framtida problem ? Nu gissar jag vilt som ni alla förstår men kontrollfrågor bör ställas i tid anser jag.

Och i dagens tidning diskuteras stadens parkskötsel och det är delvis orättvisa beskyllningar samtidigt som det givetvis finns en allvarlig del i hela beskrivningen av blomplanteringar som inte ännu utförts i rondellen vid Netto och ogräsrensning som inte hinns med. Här måste kultur- och fritidsförvaltningen som nu äger ansvaret för parkavdelningen göra en analys och vidta åtgärder, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar