tisdag 9 juli 2013

Viktiga sommarreflektioner

Sommar i P1 är mitt favoritprogram på grund av att de som gör programmen oftast planerat och verkligen tänkt igenom hur de ska använda den sändningstid som de fått tilldelad i direktsändning.

Idag under min långa morgonpromenad längs Boda rundan hade jag sällskap av Katarina Gospic och Leo Razazz och deras tankar och ord berikade verkligen mina steg. Två timmar gick fort till deras ackompanjemang. Katarina berättade om hur hon uppfattar att det inte krävs licens för beslutsfattare när de fattar stora beslut som påverkar många människors vardag . Hon anser att alla beslutsfattare borde licensernas vad gäller att fundera och reflektera kring vad besluten som tas har för konsekvenser utifrån hur våra stenåldershjärnor är konstruerade. Den är exempelvis inte konstruerad för att kunna välja mellan 1800 elbolag eller mellan 600 olika gymnasieprogram. Många spännande insikter förmedlades av henne under de korta stunderna mellan låtarna i programmet där Don't worry , be happy var den enda som jag minns.

Och då knyter jag direkt vidare till Leo Razazz program som var så starkt att jag i slutet av programmet faktiskt grät flera gånger. Den resa som han beskrev och som var hans liv och som han ville ge som artonårspresent till sin sjuåriga lillasyster var så intressant och samtidigt så skrämmande så det väckte verkligen en lokalpolitikers hjärta. På slutet berättar han om en biogassatsning i Bangladesh i hans fars hemby med syfte att hjälpa många familjer till en bättre framtid. Och där återkopplade Leo starkt till min värld och verklighet på hemmaplan. Hans beskrivning av den biogasfabrik som generar el till ett antal familjer, mjölk och gödsel var oerhört tydlig vad gäller hållbart samhällsbyggande.

I dagens tidning läser jag om luktproblemen vid reningsverket som ska utredas för en miljon kronor och jag slås av att det säkert redan finns svar på hur mm kan komma tillrätta med luktproblemen utan en utredning som konsulter tar så bra betalt för. Ibland undrar jag varför man inte söker svaren på närmare håll. Jag gissar att Göran Nilsson kan ge svaren kring vad som behöver göras inom sitt arbete som chef för reningsverket. Min bild är att han är fullständigt medveten om problematiken på verket och mycket väl kan ge förslag på åtgärder. VEMAB sysslar ju redan med frågan och har en investeringsplan för detta och jag tror att det finns möjligheter till att hitta en framkomlig väg här. Det intressanta är att det verkar som att den skorsten som har installerats har inneburit att luktproblemen har dykt upp på nya platser så den högre skorstenen måste nog till. Men tänk om den innebär att ännu fler får luktproblem. Det är inte lätt detta! Men en dyr utredning tror jag inte löser problemen.

Jag skulle vilja se en investering i en biogasanläggning så att man kan få lite hållbara intäkter i sammanhanget . Varför är det ingen som tänker så och dessutom kan man knyta stad och land närmare med en sådan satsning då den gödsel som kan rötas tillsammans med matavfall , livsmedelsavfall kan generera fordonsgas till en lokal marknad. I Kalmar gör man en gemensam satsning som ska leda till ett mer lönsamt och kretsloppsanpassat lantbruk i närområdet tack vare att man kan nyttja naturgödseln på ett effektivare sätt. Vimmerby har liknande förutsättningar men här är det ingen som driver frågan. Jag har via LRF och LEADER fått medel till att göra en studieresa till Sävsjö biogas och den planerades att genomföras i november 2012. Den fick ställas in på grund av för få deltagare. I höst gör jag ett nytt försök och hoppas att politiker och företagare uppmärksammar de affärsmöjligheter som finns inom räckhåll med en biogassatsning.

Lyssna gärna på dessa två sommarpratare för de hade många fler tankar att förmedla om livet och vad som är viktigast! Någon av dem sa att framtidens ledare är de som kan lyfta andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar