torsdag 25 juli 2013

Utbildning och infrastrukturens betydelse i Kalmar län

Det påstås att ett av skälen till att Kalmar län har låg andel högutbildade jämfört med andra län är att infrastrukturen är bristfällig och att stambanan för över hundra år sedan lades långt ifrån vårt län. Kan detta stämma?

Ett antal socialdemokrater skriver idag på debattsidan att det krävs bättre samverkan mellan regionförbund, länsstyrelse, landsting och kommuner för att länet ska utvecklas optimalt. Jag instämmer i deras teser samtidigt som jag tror att det behövs en östsvensk region med Småland och Östergötland som bas. Det kommer att bli avgörande för Vimmerbys framtida utveckling och den utredning om länsbyte som Västervik och Vimmerby ska göra kommer att bli mycket spännande tycker jag. Bäst vore att storregionen bildades så att de norra kommunerna i länet kommer mer i centrum i regionen. Kalmarfokuset är alldeles för stort i vårt län anser jag och den utveckling som sker inom kulturen och besöksnäringen i norra länet nerprioriteras av kalmarfokuserade politiker. Jag ser och hör deras vurmande för Kalmar och häpnar över den okunskap om exempelvis besöksnäringens expansion som planeras i norra länet. Ibland är det som att det inte räknas att smålänningarna i norr också ingår i länet och behöver länets stöd för sin utveckling. Även vad gäller naturvården så är det fokus på ett annat håll utifrån länsstyrelsens handläggare. Där är det ölandsfokus som gäller och skälet är sannolikt att tjänstemännen antingen bor eller vistas ofta på Öland och då glöms naturen och de naturvården som finns i norra länets skogsbygder bort. I samband med framtagandet av länets miljömål blev detta extremt tydligt.

Mitt råd till länsstyrelsen och regionförbundet är att lyssna till hela länets behov och stötta rättvist. Infrastruktursatsningar är lika viktiga i hel länet och förbindelser norrut är prioriterade för oss i norra länet. Jag har fortfarande svårt att förstå varför det kostar 165 kr att åka nio mil norrut och endast 96 kr söderut till Kalmar som ligger 14 mil bort. Någon som inte bara skyller på Östgötatrafiken som kan förklara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar