onsdag 31 juli 2013

"Jämlikare"politik!

Jämställd makt mellan kvinnor och män i politiska församlingar är viktigt anser jag och det blir bättre och bättre även om det är en bit kvar.

Sommar är en tid för reflektion och min mor kom igår kväll till oss på visit med min mormors gamla urklippsbok.

Min mormor Viola Andersson var en av de åtta kvinnorna i Vimmerbys fullmäktigeförsamling 1971-73. Se bild! 16% av de 49 ledamöterna var alltså kvinnor och av dessa var fyra centerpartister. I dagens fullmäktige har Centerpartiet tre kvinnor av de 19 som är utsedda. 30 män finns i fullmäktige vilket innebär att 61% av ledamöterna är män till skillnad från 1971-73 då hela 84% var män. Men frågan är om kvinnorna har lika stort utrymme i politiken som de 39%-en motsvarar. Av ordförandeposterna i kommunens nämnder är det två kvinnor och i de kommunala bolagsstyrelserna finns inga kvinnor på ordförandeposten. Det får ni läsare fundera vidare över själva. Var och en har väl en egen uppfattning om det skulle jag tro.

Mormor Viola Andersson är en av mina förebilder i politiken och hon var framgångsrik på flera sätt. Det finns flera kvinnliga förebilder inom politiken i Vimmerby som gjort ett stort arbete för ett mer jämställt Vimmerby.

En gång blev min mormor riktigt arg då en manlig ledamot uttryckte sig så här när en kvinna gick upp i talarstolen :

-"Nu är det e kärring te som ska upp å tjate!"

Så kunde det låta i början av sjuttiotalet! Många kvinnor har fått utstå gliringar och förtal före oss som nu är kvinnor i politiken i Vimmerby. Tack för det jobbet! Kuriosa är väl att notera att det år 1966 som är det året som jag föddes så fanns det en kvinna som företrädde centerpartiet i Sveriges riksdag av de 54 mandat som centerpartiet hade. (2%!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar