Med anledning av Magnus Gustafssons debattartikel i dagens vimmerby tidning...Jag har en vän som har två barn, fem och två år och hon har valt att vara hemma med vårdnadsbidrag och pussla med deltidsarbete i sin makes företag på tider som maken tar hand om barnen eller släkt och vänner. Därför tycker jag att vårdnadsbidraget ska finnas kvar då det är ett alternativ för vissa familjer som prioriterar att försöka vara hemma med sina barn när de är riktigt små. Med tanke på den trängsel som just nu finns på dagis och att det är kö till de platser som finns tillgängliga så är det bra om vårdnadsbidraget finns för de 16 familjer som väljer att använda det. Annars skulle väl det bli ännu mer kö till dagis.
Och sedan är jag inte riktigt på samma linje vad gäller att nå Sveriges bästa skola. För att lyckas med det så krävs resurser så att man kan skapa mindre grupper hela vägen. Jag har erfarenhet av tio års arbete som pedagog på Vimarskolans högstadium och exempelvis undervisning i naturvetenskapliga ämnen och matematik bygger på att man har tid till att ge individuell handledning för att skapa möjlighet till att alla elever klarar godkänd nivå. Abstrakta resonemang kräver sin alldeles speciella pedagogik och katederundervisningen som var den allena saliggörande tidigare är förbi och nu krävs mindre grupper för att skapa en inlärningsmiljö som gör det möjligt till inlärning av avancerade teoretiska och/eller matematiska resonemang. Att påstå att man kan nå toppen genom att omorganisera och inte skjuta till mer resurser faller på sin egen omöjlighet då ett av kriterierna för att hamna i toppen är att man satsar stort med resurser per elev. En liten stad som Vimmerby har tyvärr inte de skatteintäkterna att fördela jämfört med exempelvis Vellinge kommun eller rika stockholmskommuner som Lidingö, Djursholm osv.
Däremot ska vi förbättra resultaten jämfört med idag med den budget som är lagd och de satsningar som görs på karriärtjänster och PRIO-projektet. Skolans ledarskap på flera nivåer är något som jag tror är en framgångsfaktor för skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar