fredag 7 mars 2014

Borgholm är klara med bokslutet och när kommer Vimmerbys bokslut?

Positivt resultat för Borgholm iår igen och i Vimmerby tidning idag läser jag om krismöte den 31 mars och att alla nämnder ska skruva på sina budgetar och att efter bara tre månader in på den nya tvåårsbudgeten som antogs i november 2013 så ska den omvärderas. 

Var finns eftertänksamhet i kombination med kreativitet och var finns tänket utanför boxen vad gäller ekonomi? 

Jag ser mig omkring när jag åker runt i Vimmerby och inser att kommunen bygger som aldrig förr och att det nu är omklädningsrum på gång på Ceos bland annat. Bra att Ceosanläggningen kommer att bli klar till seriepremiären, tycker jag. 

Kraftvärmeverk, dagiset Lunden som behöver nytt kök efter bara en kort tid för en kostnad av 350000kr, äldreboende, företagstomter som tarvar merkostnad pga av otillräcklig konsultinsats före igångsättning på grund av brådska, bredband med otydligt ekonomiskt upplägg, Trädgårdar på Näs och Vackra Vimmerby mm. Jag förstår att pengarna inte räcker till vård, skola och omsorg och att socialens kostnader är höga. Varför måste allt ske på en och samma gång? 

Var finns visionerna och kraften att effektivisera och kanske fundera på att stanna upp och inte bara rusa på i full fart. Det kan bli svårt läge för kommunen om räntorna sticker som det förutspås. 

Igår hörde jag en som trodde att det kommer krav på ännu mer anslag till Krönsmon. Mitt råd är, blås av, bygg i etapper som det var tänkt och stanna upp tills vi vet framtidens efterfrågan på företagstomter. Det blir mycket dyrt att ha outhyrda och färdigställda tomter i tiotals år. Time out för Krönsmon pga av  krisläget i kommunens ekonomi vore klokt och skulle ha gjorts för länge sedan , anser jag. 

Någon påstår att investering och drift är olika saker och det är det givetvis men stora investeringar innebär höga räntekostnader och framtida högre driftskostnader. Det nya äldreboendet kommer att ha mycket högre driftskostnader men betalningsmöjligheten för  de boende kommer sannolikt inte vara så mycket högre vilket innebär att kommunen och socialnämnden kommer att få högre kostnader parallellt med högre standard och bättre kvalité . Det är ett faktum. Nya företagstomter kommer också att innebära högre driftkostnader i synnerhet tills intäkterna i form av hyror och försäljning av tomter blir verklighet . Detta måste kommunledningen förhålla sig till. 

Näringslivet i Vimmerby satsar också. Åbro, Arla, Kalles lek och lattjo är positiva händelser och Oxgårdens planer på expansion. Viktigt med jobbskaparpolitik i Vimmerby och den står C för. Tillsammans får vi hela Vimmerby att växa! 

Slutligen anser jag att lokala företag ska prioriteras i största möjliga mån när kommunen upphandlar tjänster och varor. Det måste göras fler delade upphandlingar så att mindre företag och entreprenörer kan växa och så att skattekronorna hamnar i Vimmerby . De behövs sannerligen här! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar