onsdag 5 mars 2014

Websändningar av kommunfullmäktige i Vimmerby ?

Revisions-och demokratiberedningen har ett uppdrag att utreda införandet av websändningar av KF. Det som vi funderar på nu är om det skulle innebära att färre personer håller anföranden. Det vore olyckligt för demokratin. Medborgarnas delaktighet och möjlighet att följa debatter live och i efterhand skulle öka så jag tror att det vore bra att börja med websändningar. Men alla aspekter bör diskuteras och jag ska försöka ta reda på erfarenheter från andra kommuner. Det är en stor andel av Sveriges kommuner som websändningar sin KF-sammanträden och teknikutvecklingen har gått starkt framåt så det finns många kommuner som erbjuder avancerade sändningar där man parallellt med sändningen kan se handlingarna till de olika ärendena och där man kan välja ut exakt den del av sammanträdet som man är intresserad av. 
Mikael Ahlerup använde denna bild i ett Facebookinlägg is samband med en ledarskapsföreläsning för Fritidsresor som är hans nya arbetsplats. Jag lånar den för jag tycker att den passar i sammanhanget. Viktigt med en aktiv debatt i fullmäktige och jag ser fram emot de olika debatter som vi palnaerar att ha under supervalåret 2014. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar