torsdag 20 mars 2014

Skolpolitiken

Det finns mycket intressant att läsa i tidningen dagens Samhälle. 

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/skjut-inte-budbaeraren-lyssna-pa-laerarnas-kritik-8162

"REPLIK. Det är med förvåning jag läser SKL:s avdelningschef Per-Arne Anderssons nya angrepp på professor Leif Lewins utredning Staten får inte abdikera från skolan i en debattartikel i Dagens Samhälle 13 mars . Återigen uttrycker han missnöje med att utredningen landar i allvarlig kritik mot kommunernas förmåga att leda och ansvara för skolans kunskapsuppdrag.

Om nu Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) inte kan förlika sig med att det finns en bred och allmän kritik mot hur kommunerna ansvarar för skola i hela vårt avlånga land, så vore det bättre om de i stället för att skjuta in sig på en av budbärarna, professor Leif Lewin, tar tag i sitt eget ansvar som talesperson för 290 disparata kommuner. Kommuner och huvudmän för skolan som satsar på skolan i väldigt olika grad och med olika förutsättningar såväl avseende intresse, kunskap och ekonomi."

Skolutredningen som rekommenderar att staten tar över ansvaret för skolan debatteras friskt på Dagens samhälles webbsidor och citatet ovan är klippt ur ett debattinlägg av Bo Jonsson som är ordförande i Lärarnas riksförbund. Intressant inlägg i debatten och SKL får en rejäl känga av Jonsson. Förtroendet för kommunen som huvudman saknas hos skolans  personal i många kommuner och det är olyckligt och innebär svårigheter för skolan att utvecklas effektivt. I tider där skolan behöver fokusera på kvalitetsförbättringar så dräneras energi från personalen på elevernas bekostnad då kommunen inför arbetssätt som inte är förankrade underifrån. Toppstyrning är aldrig bra och i synnerhet dåligt i en demokratisk verksamhet som ska skola framtidens medborgare. Så tycker jag i alla fall och tror att staten återigen bör ta över ansvaret för skolan men det finns många fler saker som behöver göras. Den viktigaste är att öka lärartätheten i skolan och minska elevgrupperna så att alla blir sedda och kan utvecklas utifrån sina egna förutsättningar i samklang med pedagogen i klassrummet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar