tisdag 11 mars 2014

Infocenter

År 2012 beslutade kommunfullmäktige att flytta över informationsverksamheten i kommunen till kultur och fritidsförvaltningen. Mycket bra beslut tycker jag och den viktiga inflyttarservicen ska ligga på denna enhet i samverkan med kommunens utvecklingsstrateg. Nu undrar jag vem som är utvecklingsstrateg då den administrativa chefen Anna Erlandsson Karlsson blivit befordrad från tjänsten som utvecklingsstrateg för kommunen till chef för kanslienheten, om jag förstått det hela rätt. Kan det vara så att den tjänsten saknas och då är det ju lite svårt att samverka med den vad gäller inflyttarservice. Min motion om brevet hemifrån handlar om hur Vimmerby kommun ska försöka stärka sin kommunikation med utflyttade ungdomar så att de uppmuntras att återvända och sätta bo i Vimmerby. Det finns säkert många sätt men brevet hemifrån pekar på en möjlighet och med tanke på att motionen lades i juni 2013 så vill jag snarast att KF ska få chansen att bifalla eller avslå motionen eller anse den som besvarad. Viktigt att öka befolkningen nu när jag läser om att det skapas jobb i Vimmerby. Allt måste gå i takt och ha en långsiktighet , tycker jag. 

Från och med 20130101 ska Vimmerbys nya infocenter byggas. I beslutet står det att KOF ska arbeta vidare med den fysiska planeringen och återkomma med ett förslag. Lokalstyrgruppen sammanträder snart har jag hört och när det nu är över ett år sedan beslutet togs så efterfrågar jag den ombyggnad av foajén och mer tillgänglig struktur för stadshusets entré . Min dotter skulle söka upp mig på Stadshuset igår och hennes upplevelse var intressant. Hon tyckte att det kändes omodernt och stelt och en känsla av kungahus och respekt inföll sig hos henne när hon frågade efter mig i växeln. Spännande tycker jag. Men är det den känslan som Vimmerby kommun vill förmedla till sina medborgare när de första gången går in genom stadshusdörren. Vilken känsla får du när du besöker stadshuset? Är det en inbjudande miljö? Är det lätt att hitta till det rum som du ska besöka för ett möte eller den person som du ska hälsa på? Vilka förbättringar behövs? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar