tisdag 14 juni 2016

Pressträff idag kl. 8.30

Igår frågade jag om det skulle vara möjligt för mig att delta i pressträffen om beslutet som KS tog igår om förslag till rambydget för kommunen. Kommunfullmäktige får nu förslaget till beslut att ta ställning till den 27 juni. KS AU har tillsammans med kommunchef Carolina Leijonram och ekonomichef Mattias Karlsson samt vår nya controller Jakob Bank berett rambudgeten och idag berättar vi om det beslut som togs på ett extra KS igår. Vårt arbete med budgetberedningen har kännetecknats av respekt och lyhördhet. 

Tacksam att Tomas Peterson erbjöd mig att delta. Det blir den första presskonferensen i samband med ett KS som jag deltar i sedan jag tillträdde som oppositionsråd den 1 januari 2015. Demokratiarbetet är mycket bättre nu än vad det har varit sedan 2010 och det är bra för hela kommunen, anser jag. 

Medborgardialogen måste också bli bättre och därför bjuder Centerpartiet in till ett öpppet gruppmöte den 20 juni kl. 18.30 i Stadshusets Södra Vi-sal. Välkomna att delta i våra diskussioner inför kommunfullmäktige den 27 juni.  Vi kommer att diskutera rambudgetförslaget med mera. Ta med en vän och kom och hälsa på Sveriges mest öppna parti. Fler måste inkluderas och bli delaktiga i kommunens utveckling. Så bygger vi ett ännu bättre Vimmerby. Jag märker så ofta att Vimmerbybor är engagerade och vill bidra till kommunens förbättringsarbete. Senaste tiden har jag fått många konstruktiva förslag och givetvis berättar jag om dem här på bloggen. Det senaste var: 

Ring Petter Stordalen och erbjud honom Krönsmon! Klurar på den ett tag...

I dagens "Smålands näringsliv" som kom som bilaga till Vimmerby tidning fanns en annons från Utvecklingsavdelningen/näringslivsenheten. Den erbjöd industrimark på Krönsmon och handels- industrimark på Östra Ceos. Jag har tjatat om att vi ska kalla denna mark för företagstomter då vi måste se alla olika företag, även de som inte är industrier och erbjuda dem tomter. Det känns så omodernt att år 2016 erbjuda industrimark även om jag givetvis önskar att en industri vill etablera sig på Krönsmon eller Östra Ceos. Bilcenter som köpt den fina tomten vid rondellen vid Ceos är inte enbart ett handelsföretag utan kommer att bygga även bilverkstad. Det blir med andra ord ett kombinerat handels- och tjänsteföretag. Jag skrev om detta den 14 juli 2014 och 2011 och 2013, se bilder nedan. http://ingelann.blogspot.se/2014/07/nya-foretagstomter-i-vimmerby.html

Tjänstesektorn måste växa i Vimmerby och då måste vi locka företag inom tjänstesektorn. Besöksnäringen tillhör den branschen och flera medborgare har även föreslagit ett Lalandia på Krönsmon med linbana till ALV över ån. 

Det finns många konstruktiva alternativ till industrietableringar i Vimmerby! Tillsammans skapar vi möjligheter för alla. Inkludering är rättesnöret och framgångsfaktorn. Ett av de finaste orden i vår demokrati. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar