lördag 11 april 2015

Landsbygdsutvecklaren i Västerviks blogg om skolnedläggning

Lotti Jilsmo har på ett mycket grundligt sätt beskrivit hur landsbygden påverkas av en skolnedläggning. 

Hon postade detta blogginlägg i december 2012 https://landsbygdsutvecklaren.wordpress.com/2012/11/13/forskning-om-skolans-roll/

Då var debatten som hårdast kring skolnedläggningar i Västerviks kommun och det fanns ett stort behov av att få svar på många frågor kring skolnedläggning. Vimmerby kommun befinner sig nu i en liknande situation. Jag kommer därför att yrka i kommunfullmäktige i april att Vimmerby kommun genomför en samhällsekonomisk konsekvensanalys av skolnedläggningarna enligt Länsstyrelsens Alexander Holmkvist. Länk nedan.  

Forskning om skolans roll – och konsekvensanalys ur ett samhällsperspektiv

Forskning är viktigt då det kan hjälpa oss att identifiera saker i vår vardag som vi tar för givna – men även för att den kan visa på samband – eller bristen på samband mellan olika företeelser.

Innan jag hamnade här så hängde jag en del med forskningsnätverket DoingRural som består av landets främsta forskare inom området unga och ruralitet – Peter WaaraLotta SvenssonPeter Möller, Helena Kååks samt smarta praktikerna Jacob Käll, Magnus Holmberg och Jytte Rudiger. Med hjälp av detta nätverk – och en del snookande på nätet så har jag hittat följande rapporter som hanterar samhällseffekterna av en skolnedläggning.

Glädjande så märker jag att detta område fått större uppmärksamhet de senaste tre åren.

Har de senaste dagarna fått förfrågningar från bland annat andra landsbygdsutvecklare som vill ta del av dokumenten, så här kommer en sammanställning.

Ps. har ni något att tillägga, lägg det gärna som en kommentar.

– – –

Uppdaterad 2012-12-18

Uppdaterad 2013-03-05

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar