fredag 10 april 2015

Wesiks ledare i dagens Vimmerby tidning och Olof Carlssons "Signerat"

Jág har alldeles nyss läst Vimmerby tidning och jag delar de uppfattningar som Alf Wesik och Olof Carlsson beskriver. De frågar sig förundrat varför många politiker driver en nedläggningspolitik och inte ser landsbygdens potential och betydelse för kommunen och regionen. 

Helikopterperspektiv påstår Peter Högberg att han har som politiker och försöker beskriva varför han sätter sig på en hög häst och föreslår nedläggning av fyra landsbygdsskolor och två förskolor på Vimmerby kommuns landsbygd. Hur ska han försvara detta inför de medlemmar som finns i föreningen Astrid  Lindgrens hembygd som har som uppgift att utveckla landsbygden i Vimmerby, Hultsfred, Högsby, Nässjö och Eksjö samt delar av Oskarshamns kommun. 

Lokalt ledd utveckling kallas EUs nya landsbygdsprogram som Astrid Lindgrens hembygd med Peter Högberg som ordförande har ansökt medel ur för att utveckla regionens landsbygd. Hur trovärdig är Peter Högberg som ordförande för den föreningen när han föreslår skolnedläggning på Vimmerbys landsbygd. Jag har varit medlem i föreningen Astrid Lindgrens hembygd sedan Kristina Lindelöf frågade om jag ville engagera mig i den Local action group som krävdes för att få driva LEADER-programmet som EUs landsbygdsprogram hette på den tiden. Igår fick jag en påminnelse om att betala de 50 kronorna i medlemsavgift som det kostar årligen. Jag har nu på morgonen beslutat att inte förlänga mitt medlemskap. Vimmerby kommun ska troligen betala cirka 600 000kr årligen som medfinansiering för programmet lokalt ledd utveckling under programperiodens 2015-2020. Den kostnaden har kommunen betalat till LEADER under den senaste tioårsperioden. Det blir cirka 5 miljoner kronor totalt och jag har själv sett att de projektmedel som Astrid Lindgrens hembygd förmedlat har gjort nytta för landsbygden. Framtagandet av Lokala utvecklingsplaner i Vimmerby , Hultsfred och Eksjö har exempelvis finansierats av LEADER. Ingrid Blanck var projektledare i Vimmerby och arbetade hängivet med fiberutbyggnad och vad ungdomarna efterfrågade på de olika mindre orterna i kommunen mm.

Föreningen får klara sig utan mitt medlemskap i fortsättningen då jag personligen saknar förtroende för Peter Högbergs sätt att se på landsbygdens skolor. Jag har mycket stort förtroende för verksamhetsledare Christina Thorstensson och jag hoppas verkligen att föreningen får medel från EU för att jobba vidare med landsbygdsutveckling. Det kommer säkerligen att krävas stora insatser för att stötta Tuna, Gullringen, Pelarne, Djursdala och Rumskulla som förlorar sina skolor fr o m höstterminen 2016 om S och M i Vimmerby får som de vill. 

Strategins vision har formulerats ”Med mod, klokhet och påhittighet skapar människor ett hållbart liv. På redigt!” För att nå dit vill föreningen bland annat satsa på utvecklat föreningsliv, digital närvaro, förädlade lokala resurser samt transportmöjligheter. De övergripande målen är folkhälsa och entreprenörsanda och hela strategin vilar på grundpelarna jämställdhet, hållbarhet och mångfald. 

Jag anser inte att det är hållbart för landsbygden att lägga ner välmående skolor i Vimmerby kommun som bidrar med hög kvalité för orterna Tuna, Gullringen, Rumskulla, Pelarne och Djursdala  med sin engagerade personal. 

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig!

    /Madeleine

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Ingela! Pragmatism är en sak, men skenhelighet och dubbelmoral har iallafall jag fått nog av här i Vimmerby!
    /Mattias

    SvaraRadera
  3. Nu krävs det samarbete för Vimmerbys bästa och att prestige i olika frågor faller så att de rätta besluten för Vimmerbys framtid kan tas. Fortsatt fiberutbyggnad med extern aktör och utveckling av alla skolor i kommunen i befintliga lokaler.

    SvaraRadera