Ansvaret för det vilar på kommunfullmäktiges ordförande. Leif Carlsson medverkade i förnyelsearbete av Kommunfulmäktige i samverkan med SKL och Leif Larsson fortsatte det arbetet med att vitalisera kommunfullmäktige i Vimmerby. Det är i kommunfullmäktige alla politiska ärenden av dignitet ska avgöras av de direktvalda politikerna. Kommunstyrelsen har ansvaret att bereda ärenden och det är mycket centralt att beredningen görs proffesionellt av politikerna i KS i samverkan med tjänstemännen. Tjänstemännen måste få tillräcklig tid på sig för att leverera korrekta och väl genomarbetade förslag.
Sedan årsskiftet har det flera gånger kommit ärenden till kommunfullmäktige som inte varit färdiga för beslut.
På måndag den 27 april kommer ett informationsärende om ITSAM och Vimmerby kommuns IT-kostnader i jämförelse med andra kommuner. Knivsta och Strömstad är två kommuner vars IT-kostnader per invånare jämförs med Vimmerby kommuns IT-kostnader. Tyvärr jämförs år 2011 med år 2014 vilket inte är en relevant jämförelse . Det finns även direkta räknefel i materialet varför det nu måste ändras och skickas ut ny rapport denna vecka till kommunfullmäktige. En rapport som är korrigerad utifrån de synpunkter på rapporten som Micael Glennfalk , Lars Johansson och undertecknad med flera framförde på KS igår.
Jag tycker att det är olyckligt och beklämmande att utsätta tjänstemän för att leverera underlag med så kort deadline. Det är inte bra för verksamhetens förtroende och är det något som ITSAM behöver just nu så är det att bygga förtroende. Vår motion om att inrätta ett IT-råd skulle kunna bli ett sätt att öka förtroendet för ITSAM hos verksamheterna i Vimmerby. Men den avslogs efter att Helen Nilson och Micael Glennfalk själva har gjort en utredning om detta och de anser att nämnderna själva skulle kunna inrätta IT-råd eller utskott för att arbeta med verksamheternas IT. De jämför ett IT-råd med landsbygdsrådet och pensionärsrådet. Det anser jag är mycket märkligt då varken landsbygdsrådet eller pensionärsrådet samverkar med ett kommunalförbund tillsammans med fem andra kommuner. Det är kärnan i vår motion. Att förbättra kommunikationen och förtroendet för ITSAM hos Vimmerby kommuns verksamheter. Susanne Korduner förklarade för KS att det var just där det fanns förbättringspotential för ITSAM. Varför är man inte intresserad av att öka samverkan med ett underifrånperspektiv. Det brukar vara ett effektivt sätt att öka förståelsen, transparensen och effektiviteten i en verksamhet som bygger på snabb teknikutveckling och allt fler användare. Det skulle också kunna spara pengar med en bättre dialog om IT-behoven i verksamheterna.
Nu måste vi se framåt och arbeta mer tillsammans med att utveckla Vimmerby. Skolnedläggningarna kommer att fortsätta att engagera Vimmerbybor vilket kravet på folkomröstning signalerar. Sakliga argument och en bra strategi för kommunikationen om förslaget till skolnedläggning är avgörande för att det ärendet ska bli bra hanterat. Kommunfullmäktiges ordförande tillsammans med KS preside bär ansvaret för det arbetet. Kommunens högsta politiker måste agera för att demokratiarbetet ska bli bättre i Vimmerby kring alla frågor.
På kommunens hemsida finns nu en länk om majoritetens förslag med frågor och svar. Första nyhet på kommunens hemsida igår. Tyvärr är det gammal information i förslaget eftersom det slutgiltiga förslaget beslutet i KS den 14/4 blev 50 öre skattehöjning och inte de 30 öre som presenterades den 31/3 i pressmeddelandet. Västerviks underlag inför skolnedläggningarna finns där och något liknande dokument för varje skola borde tas fram av förvaltningen. Ortsborna kräver beräkningar för varje skola så att man kan förstå de besparingar som majoriteten anser att man kan få genom att lägga ner skolor. Personligen tror jag inte att skolnedläggningarna ger nettobesparing och den bilden delar jag med många. Skälet är befolkningsminskning och minskad utvecklingskraft på Vimmerbys landsbygd mm på grund av skolnedläggningar på dessa orter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar